sveiki likuma zinātājiem. cik zinu Latvijā likums nosaka, ka precei jābūt garantijai 2 gadi. bet bieži pērkot preci tai ir vai nu 1 gads vai kaut kādai komplektējošai daļai ir 1 gads.
vai tā drīkst rīkoties pārdevējs ? ko saka likumdošana ?
ta jau jebkursh razhotaajs var pierakstiit precei 2 gadi garantiju bet noteikumos to piesiet pie kaut kaa nebuustiska, bet pareejas detalas iedot 1 gada garantiju.
andre:sveiki likuma zinātājiem. cik zinu Latvijā likums nosaka, ka precei jābūt garantijai 2 gadi. bet bieži pērkot preci tai ir vai nu 1 gads vai kaut kādai komplektējošai daļai ir 1 gads.
vai tā drīkst rīkoties pārdevējs ? ko saka likumdošana ?
drīkst atsevišķos gadījumos: ja preci pērk juridiska persona vai pašnodarbinātais saimnieciskās darbības veikšanai. Tavā gadījumā foto sakarā gan jau ka vienmēr var rēķināties tik ar ražotāja garantiju, lai kāda arī tā būtu
alvil, palasi likumu, kur tas ir noteikts. 2 gadu garantija attiecas uz privātpersonam, kas mantas pērk privātām vajadzībām un neizmanto tās saimnieciskās darbības veikšanā. pārējos gadījumos ir kā sarunā ar pārdevēju.
ar čeku privātpersonai garantija 2 gadi, neatkarīgi no ražotāja dotās garantijas vai citiem parametriem, izņemot dažas ātri "dilstošas" lietas, ja tirgotājs saka ko citu, tad pat "ja garantija neatbilst šiem noteikumiem, tas neietekmē garantijas derīgumu un patērētājs ir tiesīgs pieprasīt, lai garantija tiktu izpildīta." [c] www.likumi.lv...
Preces ražotājs nosaka garantijas laiku, nevis kaut kāda pajoliņu patērētāju biedrībā. Es gribētu redzēt kāda izskatīsies maize vai biezpiens pēc 2 gadiem cik alternatīvas dzīvības būs radušās
Elmarss:
Patērētāji aizsargā fiziskas personas; Ar čeku fiziskai personai nozīmē, ka čekā naf rekvizīti... Par šo bij gaaaarš topiks, viss jau izrunāts.
kur tas ir izrunaats ?
istenibaa pashnodarbinaa rekviziiti ir vards uzvards un personas kods, bet pashnoarbinaats skaitaas fiziska persona.
ir gan. jo nav iespējams nodalīt, ko Tu kā pašnodarbinātais dari (pērc) savas sadzīves vajadzībām vai savai saimnieciskajai (komerc) darbībai. teorētiski to varētu noteikt pēc nodokļu atvieglojuma pieprasījuma, iesniedzot čekus ar rekvizītiem, bet pa lielam tam nav iespējams izsekot.
Ai ai ai.. Ja grib korekti - termins pašnodarbināta persona lietojams kontekstā tikai ar obligātajām soc. apdr. iemaksu veikšanu -tas ka sarunvalodā cilvēki to lieto lai apzīmētu to ko zemāk aprakstīšu - tas ir cits stāsts - bet tas nav pareizi. Pareizi ir runāt ir par: a) personu, kas veic individuālo darbu; b) personu, kas reģistrējusies kā saimnieciskajā darbībā gūtā ienākuma nodokļa maksātāja; c) individuālo komersantu.
Šis visas ir fiziskās personas pēc sava statusa. Atšķirās tikai to reģistrācijas kartība, darbības regulējums un finanšu apjomi, jo kā teikt - katrai biznesa idejas realizācijai ir savi apjomi un savas metodes attiecīgi situāciju regulējumā. Šo es sīkāk neiztirzāšu - katrs pats saprot ka katrai lietai ir savs instruments paredzēts.
Bet problēma šīm peronām ir faktā, ka saskaņā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 1.panta 3.punktu patērētājs ir fiziskā persona, kas izsaka vēlēšanos iegādāties, iegādājas vai varētu iegādāties vai izmantot preci vai pakalpojumu nolūkam, kurš nav saistīts ar tās saimniecisko vai profesionālo darbību.
Parasti jau tā tehnika tiek pirkta saimnieciskās darbības veikšanai, kur tad arī parādās visi rekvizīti uz dokumentiem - tādējādi tās ir pušu darījumu attiecības (tipa - vienāda svara) nevis biznesmeņa - patērētāja attiecības, kurās tiek prezumēts, ka patērētājs ir jāaizstāv vairāk jo nav tik kompetents un spējīgs dalībnieks šo pušu tiesiskajās attiecībās.
Es zinu, zinu ka dzīvē ir gan vilks kazas ādā un otrādi - es tikai uzrakstīju, lai lasītāji zinātu. Patērētāju tiesību jautājumus varat noskaidrot te www.ptac.gov.lv .
Savukārt ja jūs pērkat kaut ko priekš sevis patēriņam kā vienkārša fiziska persona - tad tie teksti, ka viņiem (pāŗdevējiem) atbildība tikai par vienu gadu (izņemt pāris speciāli noteiktas lietas) ir laižami gar ausīm - strīdus gadījumā process ies tā ka to nosaka likums. Galvenais Saglabāt mantām čekus.
Alvil - tas ka nevar izsekot nenozīmē ka tā tas nav. Teorētiski fiziskai pers. no pašnodarbinātās pers. ir milzīga atšķirība, praktiski tā ir cita lieta...
Īstenībā jau dziļi vienalga pašnodarbinātais vai nē. Likuma definīcijās ir šāds formulējums:
"patērētājs — fiziskā persona, kas izsaka vēlēšanos iegādāties, iegādājas vai varētu iegādāties vai izmantot preci vai pakalpojumu nolūkam, kurš nav saistīts ar tās saimniecisko vai profesionālo darbību"
Ja pārdevējs uzskatīs, ka preces lietošana ir saistīta ar "saimniecisko vai profesionālo darbību." un otrajā gadā garantijas sakarā pasūtīs uz 3 burtiem, daudz variantu neatliks. Būtu tikai normāli attiekties pret pārdevēju godīgi. Tā pat jau nenoraidīs garantiju - tikai ja būs aizdomīgi stipri lietota tā manta. Un tad mēģināt čakarēties nav diez ko prātīgi. Gan jau ka pēc deguna mazajā Latvijā var saprast kurš tehniku lieto profesionāli un kurš nē. Var pagooglēt - baig daudzi sevi sauc par "profesionāliem" fotogrāfiem. Ja es būtu pārdevējs un šādi vajadzētu atteikt garantiju kādam galīgi slīpam garantijas pieprasītājam, tad nav jau grūti iedarbināt Latvijas "efektīvo" tiesu sistēmu: 1) PTAC lēmums, ka jālabo: to vēl jādabū) 2) pārsūdzam PTAC lēmumu pašā PTAC 3) PTAC atkārtots lēmums, ka esmu slikts: varbūt pat nē) 4) Atkārtota lēmuma pārsūdzēšana tiesā: ja vinnējam - piedzenam zaudējumus no patērētāja pēc "list" cenām 5) Ja zaudējam - pārsūdzam lēmumu līdz nonākam līdz gala lēmumam
Un pat ja PTAC piespiedīs lēmumu izpildīt un nodrošināt garantiju, tad "gudrajam patērētājam" iznākums var sanākt pārāk dārgs, jo pat ja tiesas vairakas instances apstiprinās garantijas gadījumu, tiesas izdevumos šis būs samaksājis daudz vairāk. Un ja zaudēs, tad dodamies uz policiju un rakstam iesniegumu par krāpšanu lielos apjomos mantkārīgu tieksmju dēļ. Ja ne kas cits, tad iespējams varēs izkārtot vizīti pie izmeklētāja, kas jau pati par sevīm ir stresaina. Turklāt tad būtu vēlams ņemt līdzi kādu zvērinātu advokātu, lai muļķības nesarunātu - arī jāmaksā.
Tāpēc nevajag čakarēt dzīvi citiem un izturēties normāli. Jo citi arī var līdzīgi izrīkoties un padarīt dzīvi mazāk rožainu. Protams, varbūtība maza, ka dēļ sīka dažu simtu remonta kāds tā iesprings, bet vienmēr tāda iespēja pastāv
P.S.
177.pants. Krāpšana
(1) Par svešas mantas vai tiesību uz šādu mantu iegūšanu, ļaunprātīgi izmantojot uzticēšanos vai ar viltu (krāpšana), —
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz trim gadiem vai ar arestu, vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz sešdesmit minimālajām mēnešalgām.
(2) Par krāpšanu, ja tā izdarīta atkārtoti vai ja to izdarījusi personu grupa pēc iepriekšējas vienošanās, —
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz sešiem gadiem vai ar mantas konfiskāciju, vai ar naudas sodu līdz simt minimālajām mēnešalgām.
(3) Par krāpšanu, ja tā izdarīta lielā apmērā vai ja to izdarījusi organizēta grupa, vai ja tā izdarīta, iegūstot narkotiskās, psihotropās, stipri iedarbīgās, indīgās vai radioaktīvās vielas, sprāgstvielas, šaujam ieročus vai munīciju, —
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no pieciem līdz trīspadsmit gadiem vai ar naudas sodu līdz simt piecdesmit minimālajām mēnešalgām, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas, un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem vai bez tās.
Oliss:Preces ražotājs nosaka garantijas laiku, nevis kaut kāda pajoliņu patērētāju biedrībā. Es gribētu redzēt kāda izskatīsies maize vai biezpiens pēc 2 gadiem cik alternatīvas dzīvības būs radušās
Garantijas laiku attiecībā uz fiziskām personām nosaka likums, un nevis "pajoliņu patērētāju biedrība". Pie tam PTAC nav nekāda patērētāju biedrība, bet valsts institūcija, kas uzrauga patērētāju aizsardzību. Un šie divi gadi garantija ir jānodrošina preces tirgotājam neatkarīgi no tā vai ražotājs dod vienu gadu vai divus. Bet vispār ak34 un nezale visu pareizi uzrakstīja. Un piekrītu ak34 - ja cilvēks izmanto mantu saimnieciskā darbībā, bet grib izspiest no tirgotāja 2 gadu garantiju melojot, ka prece ir personiskam patēriņam, tad tā ir krāpšana.
Es elkorā pirku nesen (elkorā ar sarunātajām atlaidēm bija vislētākās cenas, kādas varēju atrast visā internetā Latvijā) kameru un divus ojetkīvus uz firmu, un man tāpat šie iedeva divu gadu garantiju.
(1) Garantija ir ražotāja vai pārdevēja bezmaksas apsolījums atmaksāt patērētājam par preci vai lietu samaksāto naudas summu, apmainīt preci vai lietu pret atbilstošu preci vai lietu, bez atlīdzības novērst preces vai lietas neatbilstību vai veikt citas darbības, ja prece vai lieta neatbilst garantijā vai reklāmā sniegtajam raksturojumam.
(2) Garantija dodama rakstveidā, un tajā skaidri norādāmi nosacījumi prasījuma pieteikšanai attiecībā uz garantiju, garantijas termiņš — laikposms, uz kuru attiecināta garantija, kā arī garantijas devēja nosaukums (firma) vai vārds, uzvārds un adrese. Garantijā norāda, ka patērētājam ir noteiktas tiesības saskaņā ar normatīvajiem aktiem un ka garantija šīs tiesības neietekmē. Ja garantija neatbilst šiem noteikumiem, tas neietekmē garantijas derīgumu un patērētājs ir tiesīgs pieprasīt, lai garantija tiktu izpildīta.
(3) Garantija ir saistoša tās devējam atbilstoši garantijas dokumenta nosacījumiem un attiecīgajā reklāmā sniegtajai informācijai.
iekopēju no likuma - GARANTIJA IR PĀRDEVĒJA VAI RAŽOTĀJA BRĪVPRĀTĪGS APSOLĪJUMS un tas var būt arī gadu ilgs, bet cita lieta ir iespēja IESNIEGT PRASĪJUMU 2 GADU laikā no preces iegādes brīža, kas jau ir pavisam kas cits un ko jauc kopā.
27.pants. Patērētāja prasījums par līguma noteikumiem neatbilstošu preci vai pakalpojumu
(1) Patērētājs ir tiesīgs pieteikt prasījumu ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam par preces vai pakalpojuma neatbilstību līguma noteikumiem divu gadu laikā no preces iegādes vai pakalpojuma saņemšanas dienas. Par preces iegādes dienu tiek uzskatīta diena, kad ražotājs vai pārdevējs nodevis un patērētājs pieņēmis attiecīgo preci.
man ir bijis taa, ka arii uzraadiits viens gads garantija, bet tas ir tas, ko dod razjotaajs. Diilerim latvijaa jaanodroshina 2 gadi. un tad nu sanaak taa, ja nopliist canon bodijs pirmajaa gadaa, tad canon centrs to labo, bet ja peec gada liidz 2 gadiem, tad paardeveejs labo... un visdriizaak, ka arii canon centraa Vienkaarshi, tad pa to prieku maksaa paardeveejs.
ak34 arī droši vien varētu nosaukt ne vienu vien ražotāju-gigantu, kas pārdod savas mantiņas vispār bez garantijas... Vairumnieki paši veido uzkrājumus, ja nu kāds brāķis gadās tomēr un uzņemas garantiju attiecībā pret gala patērētāju.
Kāds cilvēks man stāstija, ka ja precei no ražotāja ir 1 gada garantija tad lai izpildītu 2 gadu normu vienu gadu no garantijas laika sedz ražotājs otru tirgotājs.
Piemēram, Elkor tā dara, ka vari nopirkt papildus garantiju (vajadzētu būt papildus ražotāja noteiktajai) - aizliegts tas nav, iet kā papildus pakalpojums pa maksu. Manuprāt, nav slikta lieta, ko atsevišķos gadījumos var izmantot, tikai jāiepazīstas ar noteikumiem, vai tādi ir tiešām izdevīgi.
advaitins:A kas tas ir par variantu, kad, piemēram, kompim dod 1 gada garantiju, bet, ja gribi 2, tad jāpiemaksā? Tā var? un vai likumos par to kas ir rakstīts?
ar kompjiem ir taa, ka taadaa gadiijumaa dod vairaak kaa 2 gadu garantiju. vinji tur uzliek uz 24 stundaam pilnu klapi noslogojumam visaa ko var noslogot. proci, video, ramu, cietnjus u.t.t.t. ja pa 24 stundaam neizmet nekaadus errorus, tad dod vairaak kaa 2 gadu garantiju. taa tas normaalaas firmaas, bet ja prasa piemaksaat lai buutu no 1 uz 2 gadiem, tad reaali piechakareets esi.
bet... man pasham bija taa, ka testeeja to kompi un bija pieciits jaapiemaksaa. nu, uz 500Ls tas nav daudz taapee panjeemu taadu ekstru. Un beigaas bija taa veerts. rami meta laukaa kljuudas un nesaprataas ar mammu. taa ka...tos ielika citus un.... viss rullee
Silvia:Piemēram, Elkor tā dara, ka vari nopirkt papildus garantiju (vajadzētu būt papildus ražotāja noteiktajai) - aizliegts tas nav, iet kā papildus pakalpojums pa maksu. Manuprāt, nav slikta lieta, ko atsevišķos gadījumos var izmantot, tikai jāiepazīstas ar noteikumiem, vai tādi ir tiešām izdevīgi.