Neiedziļinoties vēsturē, lomogrāfija ir fotogrāfijas žanrs, kurā apzināti izmanto zemas kvalitātes fotokameras, lai fotogrāfijas iznākumu padarītu maksimāli neprognozējamu. Sīkāk par to šeit: lv.wikipedia.org... Lomogrāfijā izmanto filmu fotokameras, kas bildēšanas procesam piešķir pārsteiguma mirkli, tikai pēc fotofilmas attīstīšanas ieraugot iegūtos kadrus. Digitālā fotogrāfija šo negaidītības momentu parasti nozog, jo nobildētos kadrus apskatām jau kameras ekrānā.
Tomēr arī digitālajā fotogrāfijā ir fotokameras, kas varētu pretendēt uz "ciparu lomogrāfijas" statusu. Manuprāt, pirmkārt šādai kamerai nedrīkst būt LCD displejs, lai neļautu ziņkārīgajam fotogrāfam redzēt to, kas tikko nobildēts un kā bilde izdevusies. Otrkārt, kamerai jābūt pietiekami primitīvai, kas nodrošina dažādu defektu klātesamību bildēs - interesantas krāsas, formu deformāciju, graudainību, kontrasta īpatnības u.c. Treškārt - tas var būt katras kameras individuālais šarms, kas to padara īpašu konkrētā fotogrāfa acīs, salīdzinot ar daudz augstākas kvalitātes un funkcionalitātes kamerām.
Vienu šādu kameras modeli esmu atradis, tā ir miniatūrā Mini Pencam 1,3 megapikseļu kamera, ko 2002. gadā sāka ražot kompānija Aiptek. Atšķirībā no agrākiem Pencam modeļiem, šī kamera patiešām radīja 1248x960 pikseļu attēlu (pietiekami labi 10x15 cm izdrukai uz fotopapīra), nevis ekstrapolēja VGA 640x480 pikseļu attēlu. Salīdzinot ar dažādām zemas kvalitātes VGA izšķirtspējas kamerām, objektīva lēca patiešām atgādina fotoaparāta objektīvu, nevis "adatas caurumu" (pinhole). Mini Pencam bez baterijām sver tikai 45 gramus, tai ir tikai neliels vienkrāsains LCD ekrāniņš, uz kura redzams uzņemto kadru skaits un foto vai video režīms. Pogas ir tikai divas - fotografēšanai un režīmu pārslēgšanai. Fokuss - manuāls, intuitīvs. Zibspuldzes nav. Toties ir lielisks skatu meklētājs; to gan var arī neizmantot, ja fotografē "no gurna" (from hip). Arī atmiņas karti šai kamerai nevar ielikt, tai ir iebūvētā atmiņa, kas ļauj nofotografēt līdz 50 attēliem - tas liek papildus piedomāt, kādus kadrus vērts fotografēt, līdzīgi, kā tas ir, fotografējot ar 36 kadru fotofilmiņu. Ārējais dizains Mini Pencam kameriņai ir patiesi šarmants (skatīt fotogrāfijas) - tā jātur nevis horiziontāli kā praktiski visas zināmās fotokameras, bet vertikāli, un to šādi var arī pakārt kaklā, pievēršot apkārtējo interesi un kalpojot par lielisku iemeslu sarunas uzsākšanai ballītēs
Neguvusi lielu atsaucību digitālo megapikseļu tirgū, fotokamera jau sen ir pazudusi no veikalu plauktiem. Tomēr tā ik pa laikam parādās Ebay izsolēs, nemaksājot dārgāk par 20 EUR. Sava niecīgā svara dēļ fotokamera visaugstāko popularitāti ir iemantojusi tālvadības lidmodeļu entuziastu vidū - to iespējams piestiprināt pie lidmašīnas modeļa un ar paštaisītas elektronikas palīdzību vadīt no attāluma. Tomēr es saskatu šajā kameriņā arī iespēju papildināt lomogrāfijas entuziastu arsenālu ar vienu digitālu eksemplāru! Šobrīd ir radusies iespēja izpirkt likvidējamu Mini Pencam noliktavu par unikālu zemu cenu - par apmēram 3,70 EUR gabalā (!), tāpēc aicinu katru fotogrāfu, kam radās interese izmēģināt šo mazo brīnumu, rakstīt man uz maarts@gmail.com - pasūtīsim kopā, lai ietaupītu pasta izdevumus no tālās Amerikas!
Sit man' nost, bet šito "perversiju" nesaprotu! Nu takš šodien jebkurā telefonā ir fotofunkcija. Priekš kam vēl vienu lieku krāmu gādāt un staipīt, lai iegūtu nožēlojamas kvalitātes bildi. Ja pārāk labi sanācis, sabojāt takš vienmēr var dajebkurā prastākajā fotošopā & Co...
Ja vecais Lomo-kompakt zinātu kadu ažiotāžu viņš radījis,tad apgrieztos kapā otrādi.Sen jau mirušais krievu klams izraisījis veselu kustību un mākslas novirzienu,par kuru pašam nav ne jausmas.Tipa slavens kluvis pēc nāves,bet pats meistars miris pamests un nopelts pilnīgā nabadzībā.Tā dzīvē gadās.
Cik atceros, "Lomo-kompakt" vēl taisīja tīri lietojamas bildes, bet šodienas lomogrāfu "diānas, holgas" utml grabažas (neatceros īsti tos nosaukumus) takš nožēlojamas parodijas uz fotoaparātu.
Vot toč iemaņas.No tām pamatā tas veiksmes procents lomografijā arī būs atkarīgs.Ar ko tas tā otrškirīgi. Ar vieglu smaidu lasu topikus kur cilvēkus neapmierina aparatūras kvalitāte.Nu teiksim canon xxxD+18-55.It kā māsters jau visas iespējas izsmēlis un nu lūdz padomu-ko pirkt vispirms bodiju FF vai balto stiklu.
Maarts:Neiedziļinoties vēsturē, lomogrāfija ir fotogrāfijas žanrs, kurā apzināti izmanto zemas kvalitātes fotokameras, lai fotogrāfijas iznākumu padarītu maksimāli neprognozējamu.
Šī ir nedaudz vispārināta definīcija, bet pat ja tā būtu, tad kāds sakars tam ar aprunāto kameru? Vēl prognozējamāks rezultāts ir tikai zīmogiem - tak google var iečekot, ka Aipteks dod ārā totāli prognozējamu, monotonu brāķi.
Protams drausmīgs troksnis ir gļuks, bet STABILS nevis neprognozējams.
Lomogrāfijā ir filma ar neprāta toņu gradācijām, liels gaismasjūtīgais laukums ar vietu kur drausmīgo objektīvu flarēm izpausties bezgalīgās variācijās - kur tad Aiptekam kas kaut nedaudz uz to pusi?
Kā jau teicu iepriekš, lai noķertu objektīva gļukus nepieciešams liels gaismasjūtīgās virsmas laukums kura aiptekam nav - attiecīgi atšķirībā no lomogrāfijas daudzveidīgo krāšņo rimbuļu vietā tups vāks visai bildai. Lēnā procesora darbība gan var kustībā uzzūīmēt divgalvainus ļaudis.
Katrā gadījumā Aipteks ne ar ko neatšķiras no miljoniem lētā gala telefonu kamerām + low quality stila kamera ciparu jomā jau sen figurē - un tā tiešām ir unikāla - gameboy kameras pieliktenis ar ko iegūst duokrāsu melnbaltas bildes - bildēs ir tikai melna un balta krāsa bez pustoņiem.... vai arī 4 toņi bija... neatceros jo kustība nejēgā sena
Atbildot uz viedoklļiem, ka šādas kameras aizstāj mobilie telefoni - tikai daļēji tas tā ir. Otra daļa ir subjektīvās sajūtas, regulējot (cenšoties uzminēt) manuālo fokusu, kadrēšana caur skatu meklētāju, apstāklis, ka bildes uzreiz nav apskatāmas - tajā ir sava romantika. Protams, ne visiem tā ir saprotama, tas ir dabiski. Cik cilvēku, tik gaumju.
Maarts: "....subjektīvās sajūtas, regulējot (cenšoties uzminēt) manuālo fokusu, kadrēšana caur skatu meklētāju, apstāklis, ka bildes uzreiz nav apskatāmas - tajā ir sava romantika. Protams, ne visiem tā ir saprotama, tas ir dabiski. Cik cilvēku, tik gaumju.
Tas autoanaloģijās līdzīgi kā šodienās Zapiņu un Moskviču īpašniekiem- iekāpjot autiņā, nekad nezini, vai tiksi līdz galam (par elementāru komfortu nerunājot)...
Maarts:Atbildot uz viedoklļiem, ka šādas kameras aizstāj mobilie telefoni - tikai daļēji tas tā ir. Otra daļa ir subjektīvās sajūtas, regulējot (cenšoties uzminēt) manuālo fokusu, kadrēšana caur skatu meklētāju, apstāklis, ka bildes uzreiz nav apskatāmas - tajā ir sava romantika. Protams, ne visiem tā ir saprotama, tas ir dabiski. Cik cilvēku, tik gaumju.
Vecīt,kadrēšana caur skatu meklētāju nepieder pie lomogrāfijas.Te bliež no vēdera un pamatā uz dullo.