forum.gif
Pērku slēpju NŪJAS, var lietotas, nedārgi
Jauns tematsAtbildēt fotoblog.ninja forums / Pērku, Pārdodu, Mainu / Pērku slēpju NŪJAS, var lietotas, nedārgi
    Iet uz lapu
  1. <
  2. 1
  3. 2
  4. 3
  5. >
IerakstsAutors
Publicēts: 23.11.15 10:14
 citēt
Zajebal!
Ko var spamot?
avatar
Publicēts: 23.11.15 10:36
 citēt
Varu par 39.00€ notirgot :big_smile:
avatar
Publicēts: 23.11.15 10:48
 citēt
Lai Dievs stāv mums visiem klāt!:face-grin:Slēpju nūjas...
avatar
Publicēts: 23.11.15 11:19
 citēt
Te vajag ozola nūju ap 1,5 m, rokas resnumā un pa kupri kvekšķim un visiem, kuri uz viņa spamu adbilt... :anger:
avatar
Publicēts: 23.11.15 14:19
 citēt
Viens tak te kādu laiku atpakaļ tirgoja dvēseli.
avatar
Publicēts: 23.11.15 14:21
 citēt
avatar
Publicēts: 23.11.15 14:32
 citēt
avatar
Publicēts: 23.11.15 14:34
 citēt
Jā... tajā laikā vēl bija daudz lietotāju, bet tagat...

Ja kas, varu pārdot divus telefona stabus, lietoti, no demontētās līnijas, ar kāšiem, izolatoriem, vienam vēl zemējuma drāc klāt.
100 € par abiem, tas ir vēl salīdzinoši lēti www.gandrs.lv... .
avatar
Publicēts: 23.11.15 14:52
 citēt
Bet es meklēju adidas klozetpodu.Izskatīšu visus piedavājumus.Vot tā!
avatar
Publicēts: 23.11.15 16:36
 citēt
viecha:Bet es meklēju adidas klozetpodu.Izskatīšu visus piedavājumus.Vot tā!




499,99 EUR :)
avatar
Publicēts: 23.11.15 17:22
 citēt
Drāc ir ne pārāk resna. Bet man ir arī kādu 5 vai pat 6 milimetrīga, ja par 100 € paņemsi tievo drāti, resnā un stabi ies līdzi bez maksas.
avatar
Publicēts: 23.11.15 20:35
 citēt
Ja arī ir trupējumi un plaisājumi, tad tie ir tikpat vērtīgi kā dišciltīgais pelējums uz Camambert vai Brie siera.
Sony Handycam ir digitālā, ja gribi analogu un jūtuba topus, tev jāmeklē kinooperatoru ar 8 mm Cвема ОЧ-45 filmām.

Vēl - aiz pirts pakša ir vecas ganību dzeloņdrātes murskulis, ja domā dibināt kādu kolchozu pirmsākumu muzeju, tad derēs par eksponātu, veltītu laikiem pirms eleptriskā gana izgudrošanas.
avatar
Publicēts: 23.11.15 21:26
 citēt
Drāti apskatīšos ceturdien, tā man tik traucē pļaut zāli ap šķūni, bet mest prom žēl. Mans dīķis ir biš pa platu telefona stabiem, tur ir tik laipa, bet būs jābūvē vēl viena, jo pretējā krastā tika uzlikta jauna guļbaļķu pirtiņa, jādomā arī par lēcienu mārkā.
avatar
Publicēts: 23.11.15 21:55
 citēt
BANU par šādu postu forumā.
avatar
Publicēts: 23.11.15 22:13 labots
 citēt
Ar tām peldošajām laipām un noteikto aukstumu virs ūdens neko nevar zināt. Kadrs no kāzām, kuras bildēju šovasar:



Zini, no kā tas slapums uz laipas? Saskrēja bars sagaidīt laivu ar jauno pāri, laipa tajā vietā ieliecās un iegrima, vairāki, arī es tai skaitā, bija līc potītēm ūdenī. :amazing: Tad gan visi aizvācās prom, lai kaut jaunie varēt sausi tikt krastā. :face-grin::face-grin::face-grin:

Un, ja viens gals būs krastā, tad šāgada sausajā rudenī, līmenim dīķī nokrītot uz pusmetru, tā peldošā laipa pārvērtīsies par diezgan stāvu slīdkalniņu.
avatar
Publicēts: 24.11.15 08:45
 citēt
P A R Ļ E Ņ I N I S M A P A M A T I E M
1924. g. aprīļa sākumā Sverdlova universitātē lasītās lekcijas
Ļ E Ņ I N A I E S A U K U M A M V E L T Ī J U
J . S T A Ļ I N S
ĻEŅINISMA pamati ir plašs temats. Lai to aptvertu, nepieciešama
vesela grāmata. Vēl vairāk — nepieciešama vesela
virkne grāmatu. Tāpēc dabiski, ka manas lekcijas nevar būt
izsmeļošs ļeņinisma iztirzājums. Labākā gadījumā tās var būt
tikai īss ļeņinisma pamatu konspekts. Tomēr es uzskatu par
derīgu šo konspektu iztirzāt, lai dotu dažus pamata izejpunktus,
kas nepieciešami ļeņinisma sekmīgai studēšanai.
Iztirzāt ļeņinisma pamatus vēl nenozīmē iztirzāt Ļeņina pasaules
uzskata pamatus. Ļeņina pasaules uzskats un ļeņinisma
pamati apjomā nav viens un tas pats. Ļeņins ir marksists, un
viņa pasaules uzskata pamats, protams, ir marksisms. Bet tāpēc
nebūt nav jāsecina, ka ļeņinisma iztirzājums jāsāk ar marksisma
pamatu iztirzāšanu. Iztirzāt ļeņinismu — nozīmē iztirzāt
to īpatnējo un jauno Ļeņina darbos, ko Ļeņins ieguldījis
marksisma kopīgā dārgumu krātuvē un kas dabiski saistīts ar
viņa vārdu. Tikai šai nozīmē es savās lekcijās runāšu par
ļeņinisma pamatiem.
Tātad, kas ir ļeņinisms?
Vieni saka, ka ļeņinisms ir marksisma piemērojums Krievijas
īpatnējiem apstākļiem. Šajā apzīmējumā ir daļa patiesības,
bet tas nebūt vēl neaptver visu patiesību. Ļeņins tiešām piemēroja
marksismu Krievijas īstenībai un piemēroja to meistarīgi.
Bet ja ļeņinisms būtu tikai marksisma piemērojums īpatnējiem
Krievijas apstākļiem, tad ļeņinisms būtu tīri nacionāla un tikai
nacionāla, tīri krieviska un tikai krieviska parādība. Mēs turpretī
zinām, ka ļeņinisms ir internacionāla parādība, kam ir
saknes visā starptautiskajā attīstībā, bet ne tikai krieviska parādība.
Lūk, tāpēc es domāju, ka šis apzīmējums vienpusīgs.
Otri saka, ka ļeņinisms ir X IX gadsimta 40-to gadu marksisma
revolucionāro elementu atdzimšana, atšķirībā no vēlāko
gadu marksisma kad tas it kā kļuvis mērens, nerevolucionārs.
Ja atmetam šo muļķīgo un vulgāro Marksa mācības dalīšanu
divās daļās, revolucionārajā un mērenajā, jāatzīst, ka pat šai
gluži nepietiekamajā un nepilnīgajā apzīmējumā ir daļa patiesības.
Šī daļa patiesības ir tā, ka Ļeņins patiešām atjaunoja
marksisma revolucionāro saturu, kuru II Internacionāles oportūnisti
bija iemūrējuši Bet tā ir tikai daļa patiesības. Visa patiesība
par ļeņinismu ir tā, ka ļeņinisms ne tikai atjaunoja
marksismu, bet spēra arī soli uz priekšu, attīstīdams marksismu
tālāk jaunos kapitālisma un proletariāta šķiru cīņas apstākļos.
Kas tad nu galu galā ir ļeņinisms?
Ļeņinisms ir imperiālisma un proletāriskās revolūcijas laikmeta
marksisms. Precīzāk: ļeņinisms ir proletāriskās revolūcijas
teorija un taktika vispār, proletariāta diktatūras teorija un
taktika it sevišķi, Markss un Engelss darbojās priekšrevolūcijas
periodā (mēs te runājam par proletārisko revolūciju), kad vēl
nebija attīstīta imperiālisma, periodā, kad proletārieši gatavojās
revolūcijai, tai periodā, kad proletāriskā revolūcija vēl nebija
tieša praktiska nenovēršamība. Turpretī Ļeņins, Marksa un
Engelsa māceklis, darbojās attīstītā imperiālisma periodā, periodā,
kad proletāriskā revolūcija vērtās plašumā, kad proletāriskā
revolūcija bija jau uzvarējusi vienā valstī, sakāvusi buržuāzisko
demokrātiju un atklājusi proletāriskās demokrātijas
ēru, Padomju ēru.
Lūk, kāpēc ļeņinisms ir marksisma tālākā attīstība.
Parasti atzīmē ļeņinisma izcilo cīnītāja un izcili revolucionāro
raksturu. Tas gluži pareizi. Bet šī ļeņinisma īpatnība
izskaidrojama ar diviem iemesliem: pirmkārt, ar to, ka ļeņinisms
cēlies no proletāriskās revolūcijas, kas nevarēja neuzspiest
tam savu zīmogu; otrkārt, ar to, ka tas izaudzis un
nostiprinājies sadursmēs ar II Internacionāles oportūnismu,
cīņa pret kuru ir bijusi un ir nepieciešams priekšnoteikums
sekmīgai cīņai ar kapitālismu. Nav jāaizmirst, ka starp Marksu
un Engelsu, no vienas puses, un Ļeņinu, no otras puses, ir vesels
II Internacionāles oportūnisma nedalītas kundzības laika posms,
un šī oportūnisma nesaudzīga apkarošana nevarēja nebūt viens
no svarīgākajiem ļeņinisma uzdevumiem.
avatar
Publicēts: 24.11.15 08:46
 citēt
ĻEŅINISMA VĒSTURISKIE PAMATI
Ļeņiņisms izauga un izveidojās imperiālisma apstākļos, kad
kapitālisma pretišķības bija sasniegušas augstāko pakāpi, kad
proletāriskā revolūcija kļuva tiešas prakses jautājums, kad
vecais periods — strādnieku šķiras sagatavošana revolūcijai —
bija atdūries un pāraudzis jaunā, tieša uzbrukuma periodā
kapitālismam.
Ļeņins dēvēja imperiālismu par «mirstošo kapitālismu».
Kāpēc? Tāpēc, ka imperiālisms noved kapitālisma pretišķības
līdz pēdējai pakāpei, līdz galējai robežai, aiz kuras sākas revolūcija.
Par vissvarīgākajām no šīm pretišķībām jāuzskata trīs
pretišķības.
Pirmā pretišķība — tā ir pretišķība starp darbu un kapitālu
Imperiālisms ir monopolistisko trestu un sindikātu, banku
un finanču oligarchijas visspēcība rūpnieciskās valstīs. Cīņā
pret šo visspēcību strādnieku šķiras parastās metodes — arodbiedrības
un kooperatīvi, parlamentārās partijas un parlamentārā
cīņa — izrādījās pavisam nepietiekamas. Vai nu nododies
kapitāla žēlastībā, nīkuļo pa vecam un grimsti, vai ķeries pie
jauniem ieročiem — tā imperiālisms nostata jautājumu proletariāta
miljonu masām. Imperiālisms noved strādnieku šķiru
pie revolūcijas.
Otra pretišķība — tā ir pretišķība starp dažādām financistu
grupām un imperiālistiskām lielvalstīm to cīņā par izejvielu
avotiem, par citu teritorijām. Imperiālisms ir kapitāla izvešana
J . S T A Ļ I N S
uz izejvielu avotiem, traka cīņa par šo avotu monopolistisku
iegūšanu, cīna par jau sadalītās pasaules pārdalīšanu, cīņa, kuru
ar sevišķu niknumu izcīna jaunās financistu grupas un lielvalstis,
meklēdamas «vietu zem saules», pret vecajām grupāmjaņ
lielvalstīm, kas cieši turas pie sagrābtā. Šī trakā ciņa starp
dažādām kapitālistu grupām ievērojama tai ziņā, ka tā sevī
ietver kā nenovēršamu elementu imperiālistiskus karus, karus
par svešu teritoriju sagrābšanu. Šis apstāklis savukārt ievērojams
tai ziņā, ka tas rada imperiālistu savstarpējo novājinašanos,
kapitālisma pozīciju vājināšanos vispār, proletāriskās
revolūcijas momenta tuvošanos, šīs revolūcijas praktisko nepieciešamību.
Trešā pretišķība — tā ir pretišķība starp valdošo «civilizēto»
nāciju saujiņu un pasaules koloniālo un atkarīgo tautu simtiem
miljoniem. Imperiālisms ir ļoti plašo koloniju un atkarīgo
zemju simtiem miljonu iedzīvotāju visnekaunīgākā ekspluatācija
un visnecilvēcīgākā apspiešana. Virspeļņas izspiešana —
tāds ir šīs ekspluatācijas un šīs apspiešanas mērķis. Bet, ekspluatējot
šīs zemes, imperiālisms spiests būvēt tur dzelzceļus,
fabrikas un rūpnīcas, rūpniecības un tirdzniecības centrus. Proletāriešu
šķiras rašanās, turienes inteliģences rašanās, nacionālās
pašapziņas atmoda, atbrīvošanās kustības pastiprināšanās —
tādi ir šīs «politikas» nenovēršamie rezultāti. Par to skaidri un
gaiši liecina revolucionārās kustības pastiprināšanās bez izņēmuma
visās kolonijās un atkarīgajās zemēs. Šis apstāklis svarīgsj
proletariātam tai ziņā, ka tas pašā saknē ārda kapitālisma pozicijas,
pārvērzdams kolonijas un atkarīgās zemes no imperiālisma
rezervēm par proletāriskās revolūcijas rezervēm.
Tādas visumā ir galvenās imperiālisma pretišķības, kas veco
«ziedošo» kapitālismu pārvērtušas par mirstošu kapitālismu.
Pirms 10 gadiem notikušā imperiālistiskā kara nozīme, starp
citu, tā, ka tas visas šīs pretišķības savāca vienā sainī un iemeta
svaru kausā, paātrinot un atvieglinot proletariāta revolucionārās
kaujas.
IIHIIIIMIIIIIIIHIH III I I I
PAR ĻEŅINISMA PAMATIEM 7
Citiem vārdiem, imperiālisms novedis ne tikai pie tā, ka
revolūcija kļuvusi praktiski nenovēršama, bet arī pie tā, ka
radušies labvēlīgi apstākļi tiešam uzbrukumam kapitālisma
cietokšņiem.
Tādi ir starptautiskie apstākļi, kas radīja ļeņinismu.
Viss tas labi, mums teiks, bet kāds tam sakars ar Krieviju,
kas taču nebija un nevarēja būt klasiska imperiālisma zeme?
Kāds tam sakars ar Ļeņinu, kas strādāja vispirms Krievijā un
Krievijai? Kāpēc taisni Krievija kļuva ļeņinisma šūpulis, proletāriskās
revolūcijas teorijas un taktikas dzimtene?
Tāpēc, ka Krievija bija visu šo imperiālisma pretišķību
mezgla punkts.
avatar
Publicēts: 24.11.15 08:47
 citēt
Tāpēc, ka Krievija vairāk kā jebkura cita valsts bija grūta
ar revolūciju, un tāpēc tikai tā spēja atrisināt šīs pretišķības
revolucionārā ceļā.
Sāksim kaut vai ar to, ka cariskā Krievija bija visvisādu
spaidu perēklis — ir kapitālistisko, ir koloniālo, ir militāro —
turklāt visnecilvēcīgākajā, visbarbariskākajā formā. Kas gan
nezina, ka Krievijā kapitāla visspēcība saplūda ar carisma despotismu,
krievu nacionālisma agresivitāte — ar carisma bendēšanas
politiku attieksmē pret nekrievu tautām, veselu rajonu
— Turcijas, Persijas, Ķīnas — ekspluatācija — ar šo rajonu
sagrābšanu carisma rokās, ar karu aneksijas dēļ? Ļeņinam bija
taisnība, sakot, ka carisms ir "militāri feodāls imperiālisms".
Carisms bija visnegatīvāko, kvadrāta kāpināto imperiālisma
īpašību centrs.
Tālāk. Cara Krievija bija lielākā rietumu imperālisma rezerve
ne tikai tai nozīmē, ka tā ļāva brīvi ieplūst ārzemju kapitālam,
kas turēja savās rokās tādas izšķirīgas Krievijas tautsaimniecības
nozares kā kurināmo un metalurģiju, bet arī tai
nozīmē, ka tā rietumu imperiālistu labā varēja dot miljoniem
kareivju. Atcerieties 12 miljonu lielo krievu armiju, kas lēja
savas asinis imperiālisma frontēs, lai nodrošinātu ārkārtīgu
peļņu angļu un franču kapitālistiem.
avatar
Publicēts: 24.11.15 08:47
 citēt
Tālāk. Carisms bija ne tikai imperiālisma sargsuns Eiropas
austrumos, bet tas bija arī rietumu imperiālisma aģentūra
simtiem miljonu procentu izspiešanai no iedzīvotājiem par
aizdevumiem, kurus tam izsniedza Parīzē un Londonā, Berlīnē
un Briselē.
Beidzot, carisms bija rietumu imperiālisma uzticīgākais sabiedrotais
Turcijas, Persijas, Ķīnas utt. sadalīšanā. Kas gan
nezina, ka imperiālistisko karu carisms izcīnīja savienībā ar
Antantes imperiālistiem, ka Krievija bija šā kara būtisks
elements?
Lūk, kāpēc carisma un rietumu imperiālisma intereses savijās
un galu galā saplūda vienotā imperiālisma interešu kamolā.
Vai rietumu imperiālisms varēja samierināties ar tāda varena
atbalsta zaudēšanu Austrumos un tāda bagāta spēku un
līdzekļu rezervuāra pazaudēšanu kā vecā, cariskā, buržuāziskā
Krievija, neizmēģinot visus savus spēkus, lai izcīnītu nāvīgu
cīņu ar revolūciju Krievijā, lai aizstāvētu un saglabātu carismu?
Protams, ka nevarēja!
Bet tāpēc jāsecina, ka tas, kas gribēja dot triecienu carismam,
nenovēršami atvēzējās arī pret imperiālismu, — kas
sacēlās pret carismu, tam bija jāsaceļas arī pret imperiālismu,
jo tam, kas gāza carismu, bija jāgāž arī imperiālisms, ja tas
tiešām domāja carismu ne tikai satriekt, bet arī galīgi iznīcināt.
Revolūcija pret carismu tātad tuvinājās un tai bija jāpāraug
revolūcijā pret imperiālismu, proletāriskā revolūcijā.
Bet Krievijā jau cēlās vislielākā tautas revolūcija, kuras
priekšgalā stāvēja visrevolucionārākais proletariāts pasaulē,
kura rīcībā bija tāds nopietns sabiedrotais kā Krievijas revolucionārā
zemniecība. Vai gan jāpierāda, ka šāda revolūcija nevarēja
apstāties pusceļā, ka sekmju gadījumā tai bija jāiet
tālāk, paceļot sacelšanās karogu pret imperiālismu?
avatar
Publicēts: 24.11.15 08:47
 citēt
Lūk, kāpēc Krievijai bija jākļūst par imperiālisma pretišķību
mezgla punktu ne vien tai nozīmē, ka šīs pretišķības visvieglāk
atklājās tieši Krievijā, to sevišķi nejēdzīgā un sevišķi
PAR ĻEŅINISMA PAMATIEM 9
neciešamā rakstura dēļ, un ne tikai tāpēc, ka Krievija bija
svarīgākais rietumu imperiālisma atbalsts, kas savienoja Rietumu
finanču kapitālu ar Austrumu kolonijām, bet arī tāpēc,
ka tikai Krievijā bija reāls spēks, kas spēja revolūcijas ceļā
atrisināt imperiālisma pretišķības.
Bet no tā jāsecina, ka revolūcija Krievijā nevarēja nekļūt
proletāriska revolūcija, ka tā nevarēja jau savas attīstības pirmajās
dienās neiegūt starptautisku raksturu, ka tā tādējādi
nevarēja nesatricināt pasaules impeŗiālisma pašus pamatus.
Vai krievu komunisti šādos apstākļos savā darbā varēja
aprobežoties ar Krievijas revolūcijas šauri nacionāliem ietvariem?
Protams, nē! Gluži otrādi, visi apstākļi, kā iekšējie (dziļā
revolūcionārā krize), tā arī ārējie (karš), mudināja viņus savā
darbā pārkāpt šīs robežas, uzsākt cīņu starptautiskajā arēnā,
atsegt imperiālisma vātis, pierādīt kapitālisma sabrukuma nenovēršamību,
satriekt sociālšovinismu un sociālpacifismu, beidzot
gāzt savā zemē kapitālismu un izkalt proletariātam jaunus
cīņas ieročus, proletāriskās revolūcijas teoriju un taktiku, lai
atvieglotu visu zemju proletāriešiem kapitālisma gāšanu. Krievu
komunisti citādi arī nevarēja rīkoties, jo tikai šādā ceļā varēja
cerēt panākt starptautiskajos apstākļos zināmas pārmaiņas, kas
spētu garantēt Krieviju pret buržuāziskās kārtības restaurāciju.
Lūk, kāpēc Krievija kļuva ļeņiņisma šūpulis, bet krievu
komunistu vadonis Ļeņins — tā radītājs.
avatar
Publicēts: 24.11.15 08:47
 citēt
Ar Krieviju un Ļeņinu te «gadījās» apmēram tas pats, kas
pagājušā gadsimta 40-tos gados ar Vāciju un Marksu-Engelsu.
Vācija toreiz, tāpat kā Krievija XX gadsimta sākumā, bija
grūta ar buržuāzisko revolūciju. «Komunistiskajā manifestā»
Markss toreiz rakstīja, ka:
«Vācijai komunisti pievērš savu galveno uzmanību tāpēc, ka tā
atrodas buržuāziskās revolūcijas priekšvakarā, tāpēc, ka tā šo apvērsumu
izdarīs vispār progresīvākos Eiropas civilizācijas apstākļos, ar
daudz attīstītāku proletariātu nekā Anglijā X V I I un Francijā X V I I I gadsimtā.
Vācijas buržuāziskā revolūcija tātad var būt tikai tiešs proletāriskās
revolūcijas prologs».
avatar
Publicēts: 24.11.15 08:48
 citēt
Citiem vārdiem, revolucionārās kustības centrs pārcēlās uz
Vāciju.
Nevar gandrīz būt šaubu, ka tieši šis apstāklis, ko Markss
atzīmējis minētajā citātā, bija varbūtējs cēlonis tam, ka tieši
Vācija kļuva zinātniskā sociālisma dzimtene, bet Vācijas proletariāta
vadoņi — Markss un Engelss — tā radītāji.
Tas pats, bet vēl vairāk, sakāms par Krieviju XX gadsimta
sākumā. Krievija šai laikā atradās buržuāziskās revolūcijas
priekšvakarā, šī revolūcija tai bija jāizdara, pastāvot progresīvākiem
apstākļiem Eiropā un ar attīstītāku proletariātu nekā
Vācijā (par Angliju un Franciju nemaz nerunājot), turklāt
visi dati liecināja, ka šai revolūcijai bija jātop par proletāriskās
revolūcijas raugu un prologu. Nevar uzlūkot par nejaušību
to faktu, ka jau 1902. gadā, kad Krievijas revolūcija tikai
dīga, Ļeņins savā brošūrā «Ko darīt?» rakstīja pareģa vārdus
par to, ka:
«Vēsture tagad izvirzījusi mums (t. i., Krievijas marksistiem. J. St.)
tuvāko uzdevumu, kas ir visrevolucionārākais no visiem tuvākajiem
jebkādas citas valsts proletariāta uzdevumiem»... ka «šā uzdevuma
veikšana, ne vien Eiropas, bet arī Āzijas paša varenākā reakcijas balsta
iznīcināšana, padarītu krievu proletariātu par starptautiskā revolucionārā
proletariāta avangardu» (sķ. IV sēj., 382. lpp.).
Citiem vārdiem, revolucionārās kustības centram bija jāpārvietojas
uz Krieviju.
Ir zināms, ka revolūcijas gaita Krievijā attaisnoja šo Ļeņina
paredzējumu ar uzviju.
Vai pēc visa tā jābrīnās, ka zeme, kas izdarījusi tādu revolūciju
un kam tāds proletariāts, kļuva proletāriskās revolūcijas
teorijas un taktikas dzimtene?
Vai brīnums, ka šā proletariāta vadonis Ļeņins reizē ar
to kļuva šās teorijas un taktikas radītājs un starptautiskā proletāriāta
vadonis?
avatar
Publicēts: 24.11.15 08:48
 citēt
I I
METODE
Iepriekš jau teicu, ka starp Marksu un Engelsu no vienas
puses, un Ļeņinu no otras, ir vesels II Internacionāles oportūnisma
kundzības laika posms. Noteiktības labad man jāpiebilst,
ka šeit nav runa par oportūnisma formālo kundzību, bet
tikai par tā faktisko kundzību. Formāli II Internacionāles
priekšgalā bija «īsti ticīgi» marksisti, «ortodoksi» — Kautskis
un citi. Faktiski tomēr II Internacionāles galvenais darbs tika
vadīts pa oportūnisma ceļu. Oportūnisti pielāgojās buržuāzijai
savu pielāgošanās tieksmju un sīkburžuaziskās dabas dēļ, —
«ortodoksi» atkal savukārt pielāgojās oportūnistiem «vienības
saglabāšanas» interesēs ar oportūnistiem, «partijas iekšējā
miera» interesēs. Rezultātā radās oportūnisma» kundzība, jo
ķēde starp buržuāzijas politiku un «ortodoksu» politiku izrādījās
noslēgta.
Tas bija samērā mierīgas kapitālisma attīstības periods, tā
sakot, pirmskara periods, kad imperiālisma katastrofiskās pretišķības
nebija vēl paguvušas gluži skaidri atsegties, kad strādnieku
ekonomiskie streiki un arodbiedrības attīstījās daudzmaz
«normāli», kad vēlēšanu cīņa un parlamentu frakcijas
deva «galvu reibinošus» panākumus, kad legālās cīņas formas
cēla debesīs un ar legalitāti domāja «nokaut» kapitālismu, —
vārdu sakot, kad II Internacionāles partijas aptaukojās un
negribējās nopietni domāt par revolūciju, par proletariāta diktatūru,
par masu revolucionāru audzināšanu.
Viengabalainas revolucionāras teorijas vietā — pretrunīgas
teorētiskas tēzes un teorijas gabaliņi, kas atrauti no dzīvās
revolucionārās masu cīņas un kļuvuši par novecojušām dogmām.
Izskata pēc, protams, atcerējās Marksa teoriju, bet tikai,
lai izskaustu no tās dzīvo revolucionāro garu.
avatar
Publicēts: 24.11.15 08:48
 citēt
Revolucionāras politikas vietā — nevarīga filistrība un
12 J . S T A Ļ I N S
aprēķināts polītikānisms, parlamentāra diplomātija un parlamentāras
kombinācijas. Izskata pēc, protams, pieņēma «revolucionārus
» lēmumus un lozungus, bet tikai tādēļ, lai pabāztu
tos zem zaļā galdauta.
Tā vietā, lai partiju audzinātu un apmācītu pareizai revolucionārai
taktikai pēc pašas kļūdām — rūpīga sasāpējušo
jautājumu apiešana, to notušēšana un noklusēšana. Izskata pēc,
protams, neatteicās parunāt par sāpīgiem jautājumiem, bet
tikai tādēļ, lai lietu izbeigtu ar kaut kādu «kaučukainu» rezolūciju.
Lūk, kāda bija II Internacionāles seja, tās darba metode,
tās arsenāls.
Bet jau tuvojās jauns imperiālistisko karu un proletariāta
revolucionāro sadursmju laika posms. Vecās cīņas metodes
izrādījās gluži nepietiekamas un nevarīgas finanču kapitāla
visspēcības priekšā.
Bija nepieciešami jāpārbauda viss II Internacionāles darbs,
visa tās darba metode, padzenot filistrību, trulumu, polītikānismu,
renegātību, sociālšovinismu, sociālpacifismu. Bija nepieciešami
jāpārbauda viss II Internacionāles arsenāls, Jāizmet
viss sarūsējušais un novecojies, jāizkaļ jauna veida ieroči. Bez
šādiem priekšdarbiem nebija nozīmes doties karā pret kapitālismu.
Bez tiem proletariāts riskēja atrasties jaunu revolucionāru
sadursmju priekšā nepietiekami bruņots vai pat vienkārši
neapbruņots.
Šis II Internacionāles Augija staļļu ģenerālpārbaudes un
ģenerāltīrīšanas gods piekrita ļeņimsmam.
Lūk, kādos apstākļos dzima un kaldina jās ļeņinisma metode.
Kādas ir šīs metodes prasības?
avatar
Publicēts: 24.11.15 08:48
 citēt
Pirmkārt, II Internacionāles teorētisko dogmu pārbaude
masu revolucionārās cīņas ugunī, dzīvās prakses ugunī, t. i.,
izjauktās vienības atjaunošana starp teoriju un praksi, plaisas
likvidēšana starp tām, jo tikai tā var radīt īsteni proletārisku
partiju,kas bruņota ar revolucionāru teoriju.
PAR ĻEŅINISMA PAMATIEM 13
Otrkārt, II Internacionāles partiju polītikas pārbaude nevis
pēc to lozungiem un rezolūcijām (kam nevar ticēt), bet pēc to
darbiem, pēc to rīcības, jo tikai tā var iekarot un izpelnītiem
proletārisko masu uzticību,
Treškārt, visa partijas darba pārkārtošana uz jauniem revolucionāriem
pamatiem,, audzina sagatavojot masas revolucionārai
cīņai, jo tikai tā var sagatavot masas proletāriskai
revolūcijai.
Ceturtkārt, proletārisko partiju paškritika, to apmācība un
audzināšana pēc viņu pašu kļūdām, jo tikai tā var izaudzināt
īstus partijas kadrus un īstus partijas līderus.
Tāds ir ļeņinisma metodes pamats un būtība.
Kā šo metodi izlietoja praksē?
II Internacionāles oportūnistiem ir virkne teorētisku dogmu,
pēc kuru stabulītes viņi vienmēr danco. Ņemsim dažas no tām.
Pirmā dogma: par apstākļiem, kādos proletariāts var ņemt
varu. Oportūnisti apgalvo, ka proletariāts nevar un nedrīkst
ņemt varu, ja pats valstī nav vairākumā. Pierādījumu nekādu,
jo ne teorētiski, ne praktiski nav iespējams šo muļķīgo tezi
attaisnot. Pieļausim, atbild Ļeņins kungiem no II Internacionāles.
Bet ja nu izveidojušies tādi vēsturiski apstākļi (karš,
agrārā krize utt), ka proletariāts, būdams, iedzīvotāju mazākums,
spēj vienot ap sevi darba ļaužu masu milzīgo vairākumu,
— kāpēc gan tas lai neņemtu varu? Kāpēc gan proletariātam
neizmantot labvēlīgos starptautiskos un iekšējos
apstākļus, lai pārrautu kapitāla fronti un paātrinātu vispārējo
atrisinājumu? Vai Markss jau pagājušā gadsimta 50-tajos
gados neteica, ka ar proletārisko revolūciju Vācijā būtu «lieliski
», ja proletārisko revolūciju varētu atbalstīt, «tā sakot, ar
zemnieku kara otru izdevumu»? Vai visiem un katram nav
zināms, ka Vācijā proletāriešu tolaik bija samērā mazāk nekā,
piemēram, Krievijā 1917. gadā? Vai Krievijas proletāriskās
revolūcijas prakse neparādīja, ka šai II Internacionāles varoņu
iemīļotai dogmai nav nekādas vitālas nozīmes proletariātam?
avatar
Publicēts: 24.11.15 08:54
 citēt
Vai nav skaidrs, ka revolucionārās masu cīņas prakse sit un
satriec šo novecojušos dogmu?
Otra dogma: proletariāts nevar noturēt varu, ja tam nav
pie rokas pietiekama daudzuma gatavu kulturālu un administratīvu
kadru, kas spēj noorganizēt zemes pārvaldi, — vispirms
šie kadri jāsagatavo kapitālisma apstākļos, bet pēc tam
jāņem vara. Pieļausim, atbild Ļeņins, bet kāpēc tad nevar
ievirzīt lietu tā, lai vispirms ņemtu varu, radītu labvēlīgus
apstākļus proletariāta attīstībai, bet pēc tam — septiņjūdžu
soļiem dotos uz priekšu, lai paceltu darba ļaužu masu kulturālo
līmeni, lai no strādniekiem sagatavotu plašus vadītāju
un administrātoru kadrus? Vai tad Krievijas prakse nav parādījusi,
ka vadītāju kadri no strādniekiem, proletariāta varai
pastāvot, aug simtkārt ātrāk un pamatīgāk, nekā kapitāla varai
pastāvot? Vai nav skaidrs, ka revolucionārās masu cīņas prakse
bez žēlastības satriec arī šo oportūnistu teorētisko dogmu?
Trešā dogma: vispārēja politiska streika metode proletāriātam
neesot pieņemama, jo tā teorētiski nedibināta (sk.
Engelsa kritiku), praktiski esot bīstama (varot dezorganizēt
valsts saimnieciskās dzīves parasto gaitu, varot iztukšot arodbiedrību
kases), nevarot, aizstāt parlamentārās cīņas formas,
kas esot proletariāta šķiras cīņas galvenās formas. Labi, atbild
ļeņinieši. Bet, pirmkārt, Engelss kritizēja nevis katru vispārēju
streiku, bet tikai noteiktu vispārējā streika veidu, anarchistu
vispārējo ekonomisko streiku, ko anarchisti izvirzīja proletariāta
politiskās cīņas vietā, — kāds gan sakars ar to vispārēja
politiska streika metodei? Otrkārt, kas un kur pierādījis, ka
parlamentārā cīņas forma ir proletariāta galvenā cīņas forma?
Vai gan revolucionārās kustības vēsture nerāda, ka parlamentārā
cīņa ir tikai proletariāta ārpusparlamentārās cīņas organizēšanas
skola un palīglīdzeklis, ka, kapitālismam pastāvot,
strādnieku kustības pamatjautājumus izšķir ar spēku, ar proletārisko
masu tiešu cīņu, ar viņu vispārējo streiku, ar viņu
sacelšanos?
avatar
Publicēts: 24.11.15 08:54
 citēt
Vo, bļē, a es gadiem ilgi domāju, kādēļ tieši ļeņinisms ir oportūnistiskā marksisma tālākā attīstība...
avatar
Publicēts: 24.11.15 08:55
 citēt
Treškārt, kur radies jautājums, ka parlamentārās
PAR ĻEŅINISMA PAMATIEM
cīņas vietā liekama vispārēja politiska streika metode? Kur un
kad vispārēja politiska streika piekritēji mēģinājuši parlamentārās
cīņas formu vietā likt ārpusparlamentārās cīņas formas?
Ceturtkārt, vai gan revolūcija Krievijā neparādīja, ka vispārējs
politisks streiks ir vislielākā proletāriskās revolūcijas skola un
neatvietojams līdzeklis visplašāko proletariāta masu mobilizēšanai
un organizēšanai pirms uzbrukšanas kapitālisma cietokšņiem,
— kāds gan sakars ar to filistriskām gaudām par
saimnieciskās dzīves parastās gaitas dezorganizēšanu un arodbiedrību
kasēm? Vai nav skaidrs, ka revolucionārās cīņas
prakse satriec arī šo oportūnistu dogmu?
Utt. u. tml.
Lūk, tāpēc ļeņins teica, ka «revolucionārā teorija nav
dogma», ka «tā galīgi izveidojas tikai ciešā sakarā ar īsteni
masveidīgas un īsteni revolūcionāras kustības praksi» («Bērnišķīgā
slimība»), jo teorijai jākalpo praksei, jo "teorijai jāatbild
uz jautājumiem, kurus izvirza prakse («Tautas draugi»),
jo tā jāpārbauda ar prakses datiem.
avatar
Publicēts: 24.11.15 08:55
 citēt
Kas attiecas uz II Internacionāles partiju politiskajiem
lozungiem un politiskajiem lēmumiem, tad pietiek atcerēties
notikumu ar lozungu «karš karam», lai saprastu, cik neīsta
un cik sapuvusi politiskā prakse šīm partijām, kuras ar skanīgiem
revolucionāriem lozungiem un rezolūcijām aizsedz savu
pretrevolūcionāro darbu. Visiem vēl atmiņā II Internacionāles
krāšņā demonstrācija Bāzeles kongresā, kur imperiālistiem
piedraudēja ar visām sacelšanās šausmām, ja imperiālisti
iedrošinātos sākt karu, un ar bargo lozungu «karš karam». Bet
kas gan neatceras, ka pēc kāda laika, pirms paša kara sākuma,
Bāzeles rezolūcija tika pabāzta zem zaļā galdauta, bet strādniekiem
dots jauns lozungs — iznīcināt citam citu kapitālistiskajai
tēvijai par slavu? Vai nav skaidrs, ka revolucionāri
lozungi un rezolūcijas nav graša vērtas, ja tās neatbalsta darbiem?
Jāsalīdzina tikai ļeņiniskā politika — pārvērst imperiālistisko
karu par pilsoņu karu — ar II Internacionāles no16
J . S T A Ļ I N S
devīgo politiku kara laikā, lai saprastu visu opprtūnisma
politikāņu zemiskumu, visu ļeņinisma metodes lieliskumu.
Nevaru šeit nepieminēt kādu vietu no Ļeņina grāmatas «Proletāriskā
revolūcija un renegāts Kautskis», kur viņš nesaudzīgi
šausta II Internacionāles līdera K. Kautska oportūnistisko
mēģinājumu spriest par partijām nevis pēc to darbiem, bet pēc
to papīru lozungiem un dokumentiem:
«Kautskis ietur tipiski mietpilsonisku, filistrisku politiku, iedomādamies
. . . it kā lozunga izvirzīšana maina stāvokli. Visa buržuāziskās
demokrātijas vēsture atmasko šo ilūziju: tautas krāpšanai buržuāziskie
demokrāti vienmēr izvirzījuši un vienmēr izvirza «lozungus», kādus tikai
grib. Jautājums ir tas, lai pārbaudītu viņu neliekuļotību, lai ar vārdiem
salīdzinātu darbus, lai neapmierinātos ar ideālistisku vai šarlatānisku
frāzi, bet meklētu šķiras realitāti» (sk. X X I I I sēj., 377. lpp.).
Es pat nerunāju par II Internacionāles partiju bailēm no
paškritikas, par viņu manieri slēpt savas kļūdas, notušēt sāpīgos
jautājumus, aizsegt savus trūkumus ar neīstu labklājības
parādi, kas notrulina dzīvo domu un kavē partijas revolucionāro
audzināšanu pēc viņas pašas kļūdām, manieri, ko Ļeņins
izsmējis un pienaglojis pie kauna staba. Lūk, ko rakstīja Ļeņins
par proletārisko partiju paškritiku savā brošūrā «Bērnišķīgā
slimība»:
«Politiskās partijas izturēšanās pret pašas kļūdām ir viens no svarīgākiem
un pareizākiem kritērijiem tam, cik nopietna ir partija un kā
tā īsteni veic savus pienākumus pret savu šķiru un pret darba ļaužu
masām. Atklāti atzīt kļūdu, atsegt tās cēloņus, izanalizēt apstākļus, kas
to radījuši, uzmanīgi apspriest līdzekļus, kā kļūdu izlabot — lūk, tā ir
nopietnas partijas pazīme, lūk, tā ir savu pienākumu veikšana, lūk, tā
ir šķiras un pēc tam arī masu audzināšana un apmācīšana» (sk. X X V sēj.,
200. lpp.).
Daži saka, ka savu pašu kļūdu atsegšana un paškritika bīstama
partijai, jo pretinieks tās varot izlietot pret proletariāta
partiju. Šādus iebildumus Ļeņins uzskatīja par nenopietniem
un gluži nepareiziem. Lūk, ko viņš par to sacīja jau 1904. gadā,
kad mūsu partija vēl bija vāja un niecīga, savā brošūrā «Solis
uz priekšu»:
PAR ĻEŅINISMA PAMATIEM
avatar
Publicēts: 24.11.15 09:00
 citēt
:face-grin::face-grin::face-grin: KVAA varēs lasīt gardu muti.
avatar
Publicēts: 24.11.15 09:01
 citēt
«Viņi (t. i., marksistu pretinieki. J. St.) ļauni priecājas un ērmojas,
vērodami mūsu strīdus; viņi, protams, centīsies izķert saviem nolūkiem
atsevišķas vietas no manas brošūras, kas veltīta mūsu partijas trūkumiem
un nepilnībām. Krievu marksisti jau pietiekami norūdīti kaujās,
lai neapmulstu no šiem kniebieniem, lai, tos neievērojot, turpinātu savu
paškritikas darbu un savu mīnusu nesaudzīgu atmaskošanu, kurus katrā
ziņā un nenovēršami pārvarēs strādnieku kustības augšana» (sk. VI sēj.,
161. lpp.).
Tādas vispārējos vilcienos ir ļeņinisma metodes raksturīgās
pazīmes.
Tas, kas dots Ļeņina metodē, savos pamatos bija jau Marksa
mācībā, kas, kā Markss teica, ir «savā būtībā kritiska un revolucionāra
». Tieši šis kritiskais un revolucionārais gars no sākuma
līdz galam valda Ļeņina metodē. Bet būtu aplam domāt,
ka Ļeņina metode vienkāršs tā atjaunojums, ko devis Markss.
īstenībā Ļeņina metode ir ne tikai Marksa kritiskās un revolucionārās
metodes, viņa materiālistiskās dialektikas atjaunojums,
bet arī tās konkretizācij a un tālākā attīstība.
avatar
Publicēts: 24.11.15 09:02
 citēt
TEORIJA
No šā temata es ņemu trīs jautājumus: a) par teorijas nozīmi
proletāriskajai kustībai, b) par stichisma «teorijas» kritiku
un c) par proletāriskās revolūcijas teoriju.
1) Par teorijas nozīmi. Daži domā, ka ļeņinisms ir prakses
primāts pret teoriju tai nozīmē, ka galvenais tajā ir marksisma
težu realizēšana, šo težu «izpildīšana», bet kas zīmējas uz
teoriju, tad ļeņinisms šai ziņā esot it kā diezgan bezrūpīgs. Ir
zināms, ka Pļechanovs ne vienu reizi vien zobojies par Ļeņina
«bezrūpību» teorijas un sevišķi filozofijas ziņā. Tāpat zināms,
ka daudzi mūsdienu ļeņinieši — praktiķi nav sevišķi labvēlīgi
teorijai, it sevišķi tā bezgala daudzā praktiskā darba dēļ, ko
18 J . S T A Ļ I N S
apstākļi viņus piespiež veikt. Man jāpaziņo, ka šāds vairāk
nekā dīvains uzskats par Ļeņinu un ļeņinismu gluži nepareizs
un nekādi neatbilst īstenībai, ka praktiķu tieksme atkratīties
no teorijas runā pretim visam ļeņinisma garam un nes sevī
lielas briesmas darbam.
Teorija ir visu zemju strādnieku kustības pieredze, ņemta
tās vispārējā veidā. Protams, teorija zaudē saturu, ja tā nesaistās
ar revolucionāro praksi, gluži tāpat kā arī prakse kļūst
akla, ja tā neapgaismo sev ceļu ar revolucionāro teoriju. Bet
teorija var kļūt par vislielāko strādnieku kustības spēku, ja tā
veidojas nepārtrauktā sakarā ar revolucionāro praksi, jo tā un
tikai tā var dot kustībai noteiktību, orientācijas spēku un apkārtējo
notikumu iekšējās sakarības izpratni, jo tā un tikai tā
var palīdzēt praksei saprast ne tikai to, kā un kurp šķiras
virzās tagadnē, bet arī to, kā un kurp tām jāvirzās tuvākajā
nākotnē. Neviens cits kā Ļeņins teica un desmitām reižu atkārtoja
pazīstamo tezi, ka:
«Bez revolucionāras teorijas nevar būt arī revolucionāras
kustības»1 (sk. IV sējumu, 380. Ipp.).
Ļeņins vairāk nekā jebkurš cits saprata teorijas svarīgo nozīmi,
sevišķi tādai partijai kā mūsējā, ievērojot to starptautiskā
proletariāta avangarda cīnītāja lomu, kāda tai piekritusi, un
ievērojot tos sarežģītos iekšējos un ārējos apstākļus, kādos tā
atrodas. Nojauzdams šo mūsu partijas īpatnējo lomu jau
1902. gadā, viņš jau toreiz atzina par vajadzīgu atgādināt, ka:
«Avangarda cīnītāja lomu var veikt tikai partija, kuru vada
progresīva teorija» (sk. IV sēj., 380. Ipp.).
Vai maz jāpierāda, ka tagad, kad Ļeņina pareģojums par
mūsu partijas lomu jau kļuvis par īstenību, šī Ļeņina teze gūst
sevišķu spēku un sevišķu nozīmi.
avatar
Publicēts: 24.11.15 09:02
 citēt
Varbūt par tās lielās nozīmes, kādu Ļeņins piešķīra teorijai,
visspilgtāko izpaudumu būtu uzskatāms fakts, ka neviens cits
PAR ĻEŅINISMA PAMATIEM 19
kā Ļeņins ķērās pie paša nopietnākā uzdevuma sakopot materiālistiskās
filozofijas nozarē svarīgāko no tā, ko devusi zinātne
periodā no Engelsa līdz Ļeņinam, un dot vispusīgu kritiku
antimateriālistiskajām strāvām marksistu vidū. Engelss sacīja,
ka «ar katru jaunu lielu atradumu materiālismam jāpieņem
jauns veids». Ir zināms, ka šo uzdevumu savam laikam veica
neviens cits kā Ļeņins savā ievērojamā grāmatā «Materiālisms
un empīriokriticisms». Ir zināms, ka Pļechanovs, kas mīlēja
pazoboties par Ļeņina «bezrūpību» filozofijā, neiedrošinājās
pat nopietni ķerties pie šāda uzdevuma veikšanas.
2) Stichisma «teorijas» kritika jeb par avangarda lomu kustībā.
Stichisma «teorija» ir oportūnisma teorija, strādnieku
kustības stichisma dievināšanas teorija, teorija, kas faktiski
noliedz strādnieku šķiras avangarda, strādnieku šķiras partijas
vadošo lomu.
Teorija, kas dievina stichismu, ir noteikti pret strādnieku
kustības revolucionāro raksturu, tā ir pret to, lai kustība virzītos
pa cīņas ceļu pret kapitālisma pamatiem, — tā ir par to,
lai kustība ietu tikai pa «izpildāmu», kapitālismam «pieņemamu
» prasību ceļu, tā ir pilnīgi par «vismazākās pretestības
ceļu». Stichisma teorija ir trēdjūnisma ideoloģija.
Stichisma dievināšanas teorija ir noteikti pret to, lai stichiskai
kustībai piešķirtu apzinīgu, plānveidīgu raksturu, tā ir
pret to, lai partija ietu strādnieku šķiras priekšgalā, lai partija
celtu masas līdz apzinības līmenim, lai partija vestu sev līdzi
kustību, — tā ir par to, lai apzinīgie kustības elementi nekavētu
kustībai iet savu ceļu, tā ir par to, lai partija tikai uzklausītos
masu stichisko kustību un vilktos tās astē. Stichisma
teorija ir teorija, kas samazina apzinīgā elementa lomu kustībā,
«astē vilkšanās» ideoloģija, katra oportūnisma loģiskais pamats.
avatar
Publicēts: 24.11.15 09:03
 citēt
Praktiski šī teorija, kas uznāca uz skatuves vēl pirms Krievijas
pirmās revolūcijas, noveda pie tā, ka tās piekritēji, tā
saucamie «ekonomisti», noliedza patstāvīgas strādnieku partijas
nepieciešamību Krievijā, nostājās pret strādnieku šķiras revo2
0 J. S T A Ļ I N S
PAR ĻEŅINISMA PAMATIEM 21
noteikti izskaidro Kautska kunga «ražošanas spēku teorija».
Bet kas šai «teorijai» netic, tas nav marksists. Partiju loma?
To nozīme kustībā? Bet ko gan partija var iesākt ar tādu
izšķirošu faktoru kā «ražošanas spēku līmenis»? . . .
Tādu marksisma falsifikācijas piemēru varētu uzrādīt veselu
kaudzi.
Vai maz jāpierāda, ka šis falsificētais «marksisms», kas
aicināts apsegt oportūnisma kailumu, ir tikai tās pašas «astē
vilkšanās» teorijas, pret kuru Ļeņins karoja jau priekš Krievijas
pirmās revolūcijas, pārveidojums pēc Eiropas parauga.
Vai maz jāpierāda, ka šīs teorētiskās falsifikācijas sagraušana
ir priekšnoteikums īsteni revolucionāru partiju nodibināšanai
Rietumos.
3) Proletāriskās revolūcijas teorija. Ļeņina proletāriskās
revolūcijas teorija izveidojas no trim pamattēzēm.
Pirmā teze.* Finanču kapitāla kundzība attīstītākajās kapitālisma
zemēs; vērtspapīru emisija kā finanču kapitāla svarīgākā
operācija; kapitāla izvešana uz izejvielu avotiem kā viens
no imperiālisma pamatiem; finanču oligarchijas visspēcība kā
finanču kapitāla kundzības rezultāts, — viss tas atsedz monopolistiskā
kapitālisma rupji parazītisko raksturu, dara kapitālistisko
trestu un sindikātu slogu simtreiz jūtamāku, stiprina
strādnieku šķiras sašutuma pieaugumu pret kapitālisma pamatiem,
pieved masas proletāriskai revolūcijai kā vienīgajam
glābiņam (sk. Ļeņina «Imperiālisms»).
No tā pirmais secinājums: revolucionārās krizes saasināšanāskapitālistiskajās
zemēs, eksplozijas elementu pieaugums
iekšējā, proletāriskajā frontē «metropolēs»
Otra teze. Pastiprināta kapitāla izvešana uz koloniālajām
un atkarīgajām zemēm; «iespaida sfēru» un koloniālo īpašumu
paplašināšana, aptverot visu zemes lodi; kapitālisma pārvēršana
vispasaules sistēmā, kur saujiņa «attīstītāko» zemju financiāli
verdzina un koloniāli apspiež zemes iedzīvotāju
milzīgo vairākumu — viss tas, no vienas puses, padarīja
lūcionāro cīņu par carisma gāšanu, sludināja trēdjūnistisko
politiku kustībā un vispār nodeva strādnieku kustību liberālās
buržuāzijas hegemonijā.
Vecās «Iskras» cīņa un «astē vilkšanās» teorijas spīdošā
kritika Ļeņina brošūrā «Ko darīt?» ne vien satrieca tā saucamo
«ekonomismu», bet radīja arī teorētiskus pamatus īstenai revolucionārai
Krievijas strādnieku šķiras kustībai.
Bez šās cīņas bija velti pat domāt par patstāvīgas strādnieku
partijas nodibināšanu Krievijā un par tās vadošo lomu revolūcijā.
Bet stichisma dievināšanas teorija nav tikai krieviska parādība
vien. Tā visplašākos apmēros izplatīta, tiesa, mazliet
citādā formā, bez izņēmuma visās II Internacionāles partijās.
Es šeit domāju II Internacionāles līderu novazāto, tā saucamo
«ražošanas spēku» teoriju, kas visu attaisno un visus samierina,
kas konstatē faktus un izskaidro tos pēc tam, kad tie jau
visiem apnikuši, un, konstatēdama, ar to arī apmierinās.
Markss teica, ka materiālistiskā teorija nevar aprobežoties ar
pasaules izskaidrošanu, ka tai tā arī jāpārveido. Bet Kautskim
un Ko. nav nekādas daļas par to, viņiem labāk tīk palikt pie
Marksa formulas pirmās daļas. Lūk, viens no daudzajiem šās
«teorijas» izlietošanas piemēriem. Stāsta, ka pirms imperiālistiskā
kara II Internacionāles partijas draudējušas pieteikt
«karu karam», ja imperiālisti iesāks karu. Stāsta, ka pašā kara
priekšvakarā šīs partijas pabāzušas zem zaļā galdauta lozungu
«karš karam» un realizējušas pretēju lozungu par «karu par
imperiālistisko tēviju». Stāsta, ka šīs lozungu maiņas rezultāts
bijis miljoni upuru no strādnieku vidus. Bet būtu maldīgi domāt,
ka šeit būtu vainīgie, ka kāds būtu kļuvis neuzticīgs strādnieku
šķirai vai to nodevis. Nekā tamlīdzīga! Viss notika tā,
kā tam bija jānotiek. Pirmkārt, tāpēc, ka Internacionāle ir
nevis kara, bet «miera instruments».
avatar
Publicēts: 24.11.15 09:05
 citēt
Tūliņ akal serveris uskārsies...
avatar
Publicēts: 24.11.15 09:25
 citēt
No šejienes otrs secinājums: revolucionārās krizes saasināšanās
koloniālajās zemēs, sašutuma elementu pieaugums pret
imperiālismu ārējā, koloniju frontē.
Trešā tēze. «Iespaida sfēru» un koloniju atrašanās monopolistiskā
valdījumā; dažādo kapitālistisko valstu nevienmērīgā
attīstība, kas rada ārprātīgu cīņu par pasaules pārdalīšanu
starp valstīm, kas jau sagrābušas teritorijas, un starp valstīm,
kas vēlas dabūt savu «tiesu»; imperiālistiskie kari kā vienīgais
līdzeklis atjaunot izjaukto «līdzsvaru», — viss tas veicina trešās
frontes, frontes starp kapitālistiem, pastiprināšanos, kas
vājina imperiālismu un atvieglina divu pirmo frontu, revolucionāri
proletāriskās un koloniju atbrīvošanas frontes, apvienošanos
pret imperiālismu (sk. «Imperiālisms»).
No šejienes trešais secinājums: karu nenovēŗšamība, imperiālismam
pastāvot, un neizbēgama koalicij a starp proletārisko
revolūciju Eiropā un koloniālo revolūciju Austrumos vienotā
revolūcijas pasaules frontē pret imperiālisma pasaules fronti.
Visus šos secinājumus Ļeņins apvieno vienā vispārējā kopsecinājumā,
ka «imperiālisms ir sociālistiskās revolūcijas priekšvakars
»1 (sk. X I X sēj., 71. Ipp.).
Saskaņā ar to mainās arī pati pieeja jautājumam par proletārisko
revolūciju, revolūcijas raksturu, tās apjomu, tās
dziļumu, revolūcijas schēma vispār.
Agrāk proletāriskās revolūcijas priekšnoteikumu analīzi
parasti izdarīja no vienas vai otras atsevišķas zemes ekono-
1 P a s v ī t r o j u m s mans. J. St.
PAR ĻEŅINISMA PAMATIEM 23
miskā stāvokļa viedokļa. Tagad šī pieeja nav vairs pietiekama.
Tagad jautājums jāapskata no visu vai vairākuma zemju ekonomiskā
stāvokļa viedokļa, no pasaules saimniecības stāvokļa viedokļa,
jo atsevišķas zemes un atsevišķas nacionālās saimniecības
tagad vairs nav sevī noslēgtas vienības, tās kļuvušas par vienas
ķēdes posmiem, kuru sauc par pasaules saimniecību, jo vecais
«kulturālais» kapitālisms ir pāraudzis imperiālismā, bet imperiālisms
ir vispasaules sistēma, kur saujiņa «attīstītāko» zemju
financiāli verdzina un koloniāli apspiež zemes iedzīvotāju milzīgo
vairākumu.
Agrāk bija parasts runāt par proletāriskās revolūcijas objektīvo
noteikumu esamību vai neesamību atsevišķās zemēs
vai, noteiktāk, — vienā vai otrā attīstītā zemē. Tagad šis viedoklis
nav vairs pietiekams. Tagad jārunā par revolūcijas
objektīvo noteikumu pastāvēšanu visā pasaules imperiālistiskās
saimniecības sistēmā kā vienotā kopumā, pie kam dažu atsevišķu,
rūpniecības ziņā nepietiekami attīstītu zemju ietilpšana
šai sistēmā nevar būt nepārvarams šķērslis revolūcijai, ja
sistēma kopumā vai, pareizāk, — tā kā sistēma kopumā jau
nobriedusi revolūcijai.
avatar
Publicēts: 24.11.15 10:13
 citēt
Es varu tos stabus un visa laipas udeņos nosvilināt un par brīvu :big_smile:
avatar
Publicēts: 24.11.15 10:20
 citēt
Es varētu tālāk atsaukties uz zināmo, 1915. gada novembrī
publicēto Ļeņina apcerējumu, kur viņš raksta:
«Proletariāts cīnās un pašaizliedzīgi cīnīsies par varas iekarošanu,
par republiku, par zemes konfiskāciju... par «neproletārisko tautas
masu» piedalīšanos buržuāziskās Krievijas atbrīvošanā no militāri feodālā
«imperiālisma» (= carisma). Un šo buržuāziskās Krievijas atbrīvošanu
no carisma, no muižnieku varas pār zemi proletariāts izlietos
nekavējoties1 , ne lai palīdzētu pārtikušajiem zemniekiem viņu cīņā pret
laukstrādniekiem, bet lai savienībā ar Eiropas proletāriešiem izdarītu
sociālistisku revolūciju» (sk. XVIII sēj., 318. lpp.).
1 P a s v ī t r o j u m s mans. J. St.
28 J . S T A Ļ I N S
Es varētu beidzot atsaukties uz zināmo vietu Ļeņina brošūrā
«Proletāriskā revolūcija un renegāts Kautskis», kur viņš,
atsaukdamies uz iepriekšējo citātu no «Divām taktikām» par
Krievijas revolūcijas vērienu, nonāk pie šāda secinājuma:
«Notika taisni tā, kā mēs teicām. Revolūcijas gaita apstiprinājusi
mūsu sprieduma pareizumu. Sākumā kopā ar «visu» zemniecību pret
monarchiju, pret muižniekiem, pret viduslaiku iekārtu (un par tik revolūcija
paliek buržuāziska, buržuāziski demokrātiska). Pēc tam kopā ar
nabadzīgo zemniecību, kopā ar pusproletāriātu, kopā ar visiem ekspluatētiem
pret kapitālismu, tai skaitā pret lauku bagātniekiem, kulakiem,
spekulantiem, un par tik revolūcija kļūst sociālistiska. Mēģināt uzcelt
mākslīgu Ķīnas mūri starp vienu un otru, atdalīt tās vienu no otras
ar kaut ko citu, izņemot proletariāta sagatavošanas pakāpi un tā apvienošanas
pakāpi ar nabadzīgo zemniecību, ir vislielākā marksisma sakropļošana,
tā vulgārizēšana, atvietošana ar liberālismu» (sk. X X I I I sēj.?
391. Ipp.).
Liekas, diezgan.
Labi, mums teiks, bet kāpēc tad Ļeņins tādā gadījumā apkaroja
«permanentās (nepārtrauktās) revolūcijas» ideju?
Tāpēc, ka Ļeņins ieteica «izsmelt» zemniecības revolucionārās
spējas un līdz pēdējam izlietot tās revolucionāro enerģiju,
lai pilnīgi likvidētu carismu, lai pārietu uz proletārisko revolūciju,
kamēr «permanentās revolūcijas» piekritēji nesaprata
zemniecības nopietno lomu Krievijas revolūcijā, nepietiekami
novērtēja zemniecības revolucionārās enerģijas spēku, nepietiekami
novērtēja Krievijas proletariāta spēku un spējas vest sev
līdzi zemniecību un tādējādi apgrūtināja zemniecības atbrīvošanu
no buržuāzijas ietekmes, zemniecības sakļaušanu ap proletariātu.
Tāpēc, ka Ļeņins ieteica vainagot revolūciju ar varas pāreju
proletariāta rokās, kamēr «permanentās» revolūcijas piekritēji
domāja sākt tieši ar proletariāta varu, nesaprazdami, ka ar to
viņi aizver acis pret tādu «sīkumu» kā dzimtbūšanas paliekas
un neņem vērā tādu nopietnu spēku kā Krievijas zemniecība,
nesaprazdami, ka šāda politika var tikai aizkavēt zemniecības
iekarošanu proletariāta pusē.
avatar
Publicēts: 24.11.15 10:20
 citēt
Ļeņins tātad karoja ar «permanentās» revolūcijas piekritējiem
nevis nepārtrauktības jautājuma dēļ, jo Ļeņins pats
pieturējās pie nepārtrauktās revolūcijas viedokļa, bet gan tāpēc,
ka viņi nepietiekami novērtēja zemniecības lomu, kas ir proletariāta
vislielākā rezerve, un nesaprata proletariāta hegemonijas
ideju.
«Permanentās» revolūcijas ideja nav jauna ideja. Pirmoreiz
to izvirzīja Markss 40-to gadu beigās savā pazīstamajā «Uzrunā»
«Komunistu savienībai» (1850. g.). No šā dokumenta mūsu
«permanentieši» arī ņēmuši ideju par nepārtraukto revolūciju.
Jāpiezīmē, ka, paņēmuši šo ideju no Marksa, mūsu «permanentieši
» to mazliet pārgrozīja un pārgrozīdami to «samaitāja»,
padarīdami praktiskai lietošanai nederīgu. Bija vajadzīga
Ļeņina prasmīgā roka, lai izlabotu šo kļūdu, lai Marksa ideju
par nepārtraukto revolūciju ņemtu tās tīrā veidā un padarītu
to par vienu no savas revolūcijas teorijas stūrakmeņiem.
Lūk, ko savā «Uzrunā» saka Markss par nepārtraukto revolūciju
pēc tam, kad viņš uzskaitījis vairākas revolucionāri
demokrātiskas prasības, kuru izkarošanai viņš aicina komunistus:
«Tai laikā, kad demokrātiskie sīkburžuji, realizēdami iespējami lielāku
iepriekš pieminēto prasību skaitu, grib iespējami ātrāk pabeigt revolūciju,
mūsu intereses un mūsu uzdevumi prasa padarīt revolūciju nepārtrauktu
līdz tam laikam, iekām visām kaut cik mantīgām šķirām nebūs
atņemta kundzība, iekām proletariāts nebūs iekarojis valsts varu, iekām
proletāriešu asociācijas ne tikai vienā zemē, bet visās valdošās pasaules
zemēs nebūs attīstījušās tiktāl, ka konkurence starp šo zemju proletāriešiem
izbeigsies, un iekām proletāriešu rokās nebūs koncentrēti
vismaz izšķirīgie ražošanas spēki».
avatar
Publicēts: 24.11.15 10:21
 citēt
Citiem vārdiem sakot:
a) Markss nebūt neieteica sākt revolūciju 50-to gadu Vācijā
tieši ar proletārisko varu, pretēji mūsu krievu «permanentiešu»
plāniem;
b) Markss ieteica tikai vainagot revolūciju ar proletārisko
valsts varu, soli pa solim nogrūžot no varas augstumiem vienu
30 J . S T A Ļ I N S
buržuāzijas frakciju pēc otras, lai, sasniedzot proletariāta varu,
pēc tam iedegtu revolūciju visās zemēs — pilnīgā saskaņā ar
visu to, ko mācīja Ļeņins un ko viņš realizēja mūsu revolūcijas
gaitā, sekodams savai teorijai par proletārisko revolūciju imperiālisma
apstākļos.
Iznāk, ka mūsu krievu «permanentieši» ne vien nav pietiekami
novērtējuši zemniecības lomu Krievijas revolūcijā un
proletariāta hegemonijas idejas nozīmi, bet arī vēl pārgrozījuši
(pasliktinādami) Marksa «permanentās» revolūcijas ideju, padarīdami
to praksei nederīgu.
Lūk, tāpēc Ļeņins izsmēja mūsējo «permanentiešu» teoriju,
dēvēdams to par «oriģinālu» un «lielisku» un apvainodams viņus
negribēšanā «padomāt par to, kādu iemeslu dēļ dzīve veselus
desmit gadus gājusi šai lieliskai teorijai garām» (Ļeņina apcerējums
uzrakstīts 1915. gadā, 10 gadus pēc «permanentiešu»
teorijas parādīšanās Krievijā, — sk. XVIII sēj., 317. Ipp.).
Lūk, tāpēc Ļeņins uzskatīja šo teoriju par pusmeņševistisku,
sacīdams, ka tā «ņem no boļševikiem aicinājumu uz izšķīrēju
revolucionāru proletariāta cīņu un uz tā politiskās varas
iekarošanu, bet no meņševikiem — zemniecības lomas «noliegšanu
» (sk. Ļeņina rakstu «Par divām revolūcijas līnijām»,
turpat).
Tā tas ir ar Ļeņina ideju par buržuāziski demokrātiskās
revolūcijas pāraugšanu proletāriskajā, par buržuāziskās revolūcijas
avatar
Jauns tematsAtbildēt
    Iet uz lapu
  1. <
  2. 1
  3. 2
  4. 3
  5. >

Mana info:

Forum saīsnes:

Meklēt
Kategorijas
Diskusijas

Šobrīd online (0):