werwolf:Radās jautājums kā šim teleskopam novērš hromātisko aberāciju?
Te stāv rakstīts, ka Habla teleskopa optiskā shēma sastāv no 2 paraboliskiem spoguļiem: en.wikipedia.org... Spoguļiem, atšķirībā no lēcām hromatiskā aberācija NEPIEMĪT vispār, jo gaismas atstarošanās leņķis nav atkarīgs no gaismas viļņa garuma (krāsas). Precīzi izgatavotam spogulim nevajadzētu būt arī sfēriskajai aberācijai. Šajā gadījumā tā esot konstatēta pulēšanas neprecizitāšu dēļ. Cits populārs cēlonis mēdz būt deformācijas paša spoguļa ievērojāmā svara dēļ. Foto optikā lēcu lielajam daudzumam objektīvos ir tikai viens mērķis - lai atsevišķo lēcu radītās aberācijas savstarpēji kompensētos (iznīcinātos). Aberāciju klātbūtne ir ietverta jau pamatskolā mācītajā lēcas formulas aptuvenībā, kas ietverta arī tās nosaukumā- tā ir PLĀNAS lēcas formula!
werwolf:Radās jautājums kā šim teleskopam novērš hromātisko aberāciju?
Te stāv rakstīts, ka Habla teleskopa optiskā shēma sastāv no 2 paraboliskiem spoguļiem: en.wikipedia.org... Spoguļiem, atšķirībā no lēcām hromatiskā aberācija NEPIEMĪT vispār, jo gaismas atstarošanās leņķis nav atkarīgs no gaismas viļņa garuma (krāsas). Precīzi izgatavotam spogulim nevajadzētu būt arī sfēriskajai aberācijai. Šajā gadījumā tā esot konstatēta pulēšanas neprecizitāšu dēļ. Cits populārs cēlonis mēdz būt deformācijas paša spoguļa ievērojāmā svara dēļ. Foto optikā lēcu lielajam daudzumam objektīvos ir tikai viens mērķis - lai atsevišķo lēcu radītās aberācijas savstarpēji kompensētos (iznīcinātos). Aberāciju klātbūtne ir ietverta jau pamatskolā mācītajā lēcas formulas aptuvenībā, kas ietverta arī tās nosaukumā- tā ir PLĀNAS lēcas formula!
Luni, neņem galvā! Pusi mūža esmu strādājis ar optiskiem rīkiem- spektrofotometriem, monohromatoriem, fotonu skaitītājiem u.t.t. Fočuks man vienmēr bijis tikai palīglīdzeklis, apmēram kā lāpsta celtniekam. Tāpēc arī esmu "pikseļdrāzējs".
Kaut kā šaubos. Nerodas no lenķa attiecībā pret plakni??? Citādi man domāt superlielais formāts nečakarētos ar tiem ahūni dārgajiem centrālajiem filtriem.
tas, ko Gunārs stāstīja parādās nevis pamatskolā, bet 12. klasē tiem, kas eksaktās zinātnes mācās padziļināti un tad arī virspusēji - principā tipiskā nelaime, ka skolotājam pašam nav ne sapratnes, ne intereses par tematu. pat normāli mācību materiāli par tēmu nav - gribi zināt, ej uz valsts bibliotēku un roc ārā vecās padomju/90-to gadu sākuma grāmatas. viss, kas tagad ir saražots ir nekam nederīga makulatūra ar skaistām bildītēm