bildi vajag izmeeram printeeshanai 80x140cm. liidz shim nebiju saskaaries veel ar shaada izmeera bildes sagatavoshanu. liidz ar to, sev saprotami, izmeeru mainu ieksh CS3, uzlieku 300dpi un cm samainu uz attieciigo, vajadziigo lielumu. bildi palielina un taa, bet saglabat nevar. met aaraa erroru, ka kaut kas nav shtokaa. varbuut kaads vareetu padaliities ar zinaashanaam kaa iisti pareizi dariit un vai vispaar vajag pasham tik lielu izmeeru ieseivot vai pietiks, ja iedoshu mazaaku un pashi lai zuumojaas tipenee un taa..?! iespeejams, ka pagalam muljkjiigs jautaajums un pagalam ne taa daru vai daru lieki, taapeec jautaaju peec padoma
tipograafijaa? Tu drukaa bildes tipograafijaa??? ofsetaa? tad vispaar jaapaarveersh bilde smkaa un tad svariigi dpi liinijaas un iipasha faila sagatavshana...
a taa jau nekas daudz nemainaas, var likt kaut vai miljons dpi - cik bildee ir, tik ir...
Annirs:tipograafijaa? Tu drukaa bildes tipograafijaa??? ofsetaa? tad vispaar jaapaarveersh bilde smkaa un tad svariigi dpi liinijaas un iipasha faila sagatavshana...
a taa jau nekas daudz nemainaas, var likt kaut vai miljons dpi - cik bildee ir, tik ir...
Nu, nu - dpi līnijas... Annir - nesmīdini tautu. Par to - cik bilde ir - tik itr - taisnība, par to, ka bildei jābūt CMYK taisnība, bet par tām līnijām rēcu kā kutināc...
bildi vajag izmeeram printeeshanai 80x140cm. liidz shim nebiju saskaaries veel ar shaada izmeera bildes sagatavoshanu. liidz ar to, sev saprotami, izmeeru mainu ieksh CS3, uzlieku 300dpi un cm samainu uz attieciigo, vajadziigo lielumu. bildi palielina un taa, bet saglabat ... Paldies
Kādai printēšanai? Uz lielformāta printera vai offsetā? Kur bildi izmantos, no kāda attaluma aplūkos?
Annirs:tipograafijaa? Tu drukaa bildes tipograafijaa??? ofsetaa? tad vispaar jaapaarveersh bilde smkaa un tad svariigi dpi liinijaas un iipasha faila sagatavshana...
a taa jau nekas daudz nemainaas, var likt kaut vai miljons dpi - cik bildee ir, tik ir...
Nu, nu - dpi līnijas... Annir - nesmīdini tautu. Par to - cik bilde ir - tik itr - taisnība, par to, ka bildei jābūt CMYK taisnība, bet par tām līnijām rēcu kā kutināc...
davai iecelsim Tevi par tehnisko jautaajumu kuratoru - tipa pogu - pajautaa palaidniekam. tam, ko Tu sauc par "tautu", visticamaak nav ne mazaakaa priekshstata par tipograafijaam, ofsetiem, dpi, cmikiem, rgb utt. par liinijaam Tu vari pareekt pie sevis, bet es Tevi vareetu iedziit stuurii, bet ne sheit forumaa - ja visam gribi piekabinaat klaat kaut ko uzbraucoshu
visvairāk es tai ieštepseļa nokačāšanas lapā ierēcu: # Enlarge an image to any size or resolution you desire # Maintain fine image detail and eliminate edge halos
Kā var nežēlīgi palielināt attēlu saglabājot detalizāciju, vai pat izdomājot jaunu, kuras tur nemaz nav... piedomājot klāt detaļas - kas viņas piedomā - tajā pluginā dzīvo kāds ziszinis, kas stāsta, ko piedomāt?
Paņemam bildi NOBILDĒJAM LIELU Attēls pa kreisi Tad uzbildējam bildi, kur pirmais attēls ir kā fragments no vēl lielāka attēla un palielinam lai iegūtu attēlupēc izmēra vienādu ar pirmo tuvplāna foto un iegūstam...
Proti Ja šāds ir oriģināls
Tad var iegū ko šādu
Nevis ko šādu - kas būtu ja bilde uzreiz būu liela, nevis no lielākas fragments
Annir - tas bija mans darbs apmēram gadus 10, tāpēc es ļoti labi orientējos tehniskās lietās, kas saistītas ar DTP pusi.
Tāpēc ja nezini tēmu - nestāsti muļķības - ir lietas, kurās tu orientējies vismaz 100x labāk par mani un tajās es neko nesaku, jo pats zinu, ka zināšanu nav.
Lineatūra ir tikai rastram, kuru ģenerē ImageSetter iekārta, lai ofseta tehnikā varētu iespiest drukas darbu. Tiek pieņemts, ka attēla izšķirtspējai dpi ir jābūt 2 reizes lielākai nekā drukas rastram lpi - lai saglabātu attēla asumu... ja darbs tiks drukāts 75 lpi - tad attēla izšķirtspējai ir jābūt 150 dpi. Rastrs ir digitāla metode tur nav pustoņu - rastrs ar drukas punkta diametru nosaka piesātinājumu lielākā laukumā -
Šādi izskatās ļoti palielināts rastrs - kā redzi attēls veidojas no aplīšiem, kas ir ar 100% Katras krāsas Cyan, Magenta, Yellow, Kontrast (black) punkts. Krāsas piesātinājumu maina ar šī aplīša diametru, bet aplīšu centri ir izvietoti uz noteikta koordinātu tīkla - proti mainās nevis viņu attālums, bet viņu diametrs. Paej tālāk no datora un krāsām saplūstot būs vieglāk saskatīt attēlu
Annirs:palaidnieks - Tu nenjem veeraa, ka shii bilde iespeejams fotografeeta ar olimpu - kaa mums zinaams no stereo apgaismoshanas, vinjiem viss ir citaadaak
da labi - nav iisti laika, bet taa kaa es arii esmu cieshi saistiits ar sho jomu un ak vai - kaadus 20 gadus, tad tici man - es zinu par ko runaaju - iisumaa - taa ir taada blakus shtelle, ja uztaisiisi paaraak lielu izshkjirstpeeju un drukaasi aviizee - siiki detalizeetas vioetas aizliis un buus plekjis.. taapeec dator maakslinieki meedz uzjautaat, lai arii tas ir nepareizi - cik liinijaas. slengaa - sapratiis.
Bet ja runā par lielformāta tintes printera (plotera) izdruku tad tur attēls veidojas mazliet savādāk Tur katru krāsu drukā tā sauktajā stohatiskajā rastrā. Rastrs ir nevis ar noteiktu punktu koordinātu sietu, kur krāsu piesātinājumu maina ar punkta lielumu, bet tā teikt - bezsakarā izmētātu vienāda diametra punktu uzklāšana uz papīra mainot šo punktu koncentrāciju. Un šo te rasterizācijas procesu vislabāk uzticēt konkrētās drukas iekārtas draiverim - un tam nebūs būtiska atsķirība bildes izšķirtspējai vai detalizācijai krāsu piesātinājumu panāks, Jautājums par attēla detalizāciju - skat. pirmo postu - nevar dators piedomāt klāt punktus, kuru no paša sākuma nav - jācenšas drukājamais attēls uzreiz nobildēt maksimālajā izšķirtspējā, nevis palielināt nepalielināmo klāt neko jaunu nepiedomās - līdz ar to nav starpība, kas to failu palielina printera driveris vai pats lietotājs fotošopā...
Annirs:da labi - nav iisti laika, bet taa kaa es arii esmu cieshi saistiits ar sho jomu un ak vai - kaadus 20 gadus, tad tici man - es zinu par ko runaaju - iisumaa - taa ir taada blakus shtelle, ja uztaisiisi paaraak lielu izshkjirstpeeju un drukaasi aviizee - siiki detalizeetas vioetas aizliis un buus plekjis.. taapeec dator maakslinieki meedz uzjautaat, lai arii tas ir nepareizi - cik liinijaas. slengaa - sapratiis.
Mu ja iespiedējs ir muļķis - tad arī pareizi sagatavots fails tiks slikti nodrukāts. Tā ir iespiedēja un krāsu dalītāja problēma saprast cik punkts izplūdīs uz kāda konkrēta papīra... Vislabāk, ja tipogrāfijai ir savs reprocentrs, kas atbilstoši papīra, iespiedmašīnas un izmantoto krāsu specifikai veic krāsu dalījumu, tad ne melnais aizplūdīs, ne zilie, ne violetie toņi saies tūtā.
nu redz... tagad akal pasuutiitaajs paliek par karali - kriize... un sper durvis valjaa ar kaaju - tipeneem naakas saspringt lai rezultaats buutu ideaals. Veel pirms paaris gadiem tipene suutiija kakaat - kaadu failu mums iedeva - taadu drukaajam....
Annirs:nu redz... tagad akal pasuutiitaajs paliek par karali - kriize... un sper durvis valjaa ar kaaju - tipeneem naakas saspringt lai rezultaats buutu ideaals. Veel pirms paaris gadiem tipene suutiija kakaat - kaadu failu mums iedeva - taadu drukaajam....
Tādu tipeni vajadzēja UZREIZ sūtīt 5 mājas tālāk. Ka lai maketētājs zina konkrētās iespiedmašīnas īpatnības - Heidelbergs no Dominantes tomēr atšķiras... Kā arī kā lai Maketētājs zina ar kādām krāsām tipene strādā, cik konkrētās krāsas iesūcās/plūšt uz konkrētā papīra - ta ir tipenes galvassāpe - maketētājs atbild tikai par saturu un izskatu! Ja tipenei iedot DRYPROOF - tad viņiem ir jāizstiepjas vai jāsaraujas - jāatbilst tam. Agrāk to panāca iespiedējs (ļoti dzeroša profesija) - regulējot krāsas daudzumu, ruļļu spiedienu utt - lai nodrukātais atbilstu proofam. Tagad, ja tipene pati drukā, tad viņiem der iesniegt kalibrēta sublimācijas printera izdruku un pateikt - daliet krāsas kā gribiet, bet uz mūsu izvēlēta papīra ir jāizskatās šādi!
Nu ir reizes, kad makets ir atkarīgs no izpratnes par procesu - piemēram vecā marlboro paciņa kaut izskatās 3-krāsaina Sarkans, mels un zelts, tika drukāta 5 krāsās - 2x sarkans, 2x melns 1x zelts. Citādi krāsu piesātinājumu nevar dabū, bet te atkal jautajums iespiedējam - kā dalīt krāsas, cik pllūdīs krāsas utt - iespējams, ka abu sarkano un abu melno iespiedforma mazliet atšķirsies...
Ja pasūtītājs ir ar mieru maxāt par savas bildes drukāšanu 4x lielāku ciparu - tad var arī 2x sarkano un 2x melno + zeltu un vēl CMYK drukāt. Parasti tie spečuki ir arī diezgan gnīdīgas dabas un maksāt neko negrib. Ja uz loksnes ir sešas bildes, tad to digiproof var sarullēt caurulītē un iebāzt sev pēcpusē. Proof taisa tipene, lai apstiprinātu, ka rezultāts atbilst vēlmēm. Un nederēs texts - gandrīz tā, tikai zilo biki vairāk - tad taisa jaunu proof, kamēr rezultāts atbilst vēlmēm. Imageseteri ir kalibrēti, lai dotu ārā rezultātu, kuri atbilst parametriem - 0% līdz 100%, kur 0% atbilst baltam un 100% pilnīgi piesātinātam laukumam. Tas pats ir iar dzerošajiem druķieriem - uz katras loksnes tiek drukāta krāsu skala, kura tieši tāpat pārbaudāma, vai drukātājs ir drukājis loksni atbilstoši parametriem, nevis padevis zilo drusku vairāk un magenta drusku mazāk. Ir baigi viegli nogrūst vainu uz tipeni un savu nezināšanu vai nemācēšanu klientam izskaidrot ar sūdainu darbu tipogrāfijā. Iztaisnojiet rokas un palasiet literatūru, pirms ķerties pie bilžu drukāšanas. Te gana daudzi par internetā izstādītām bildēm brīnās, ka krāsas citas. Ja citādi nevar - iesniedziet izdrukātas bildes līdzi maketam, lai maketētājam rodas vismaz aptuvena izpratne par vēlmēm bildes tonālajam izskatam. Vai sniegs tiešām bij iecerēts zils, zaļš vai sarkans. Nav jāiesniedz 3x4 cm bildīte 40Mb izmērā un 3x4 metru bilde nevar būt 256 kb maza. Un par lineatūru vispār nav jādomā - to uzstāda tipogrāfija. Rezolūcija vēlama 300dpi (punkti collā) 1:1 izmērā poligrāfiski drukājamiem darbiem, bet var būt līdz 120 dpi plakātiem, kurus parasti skatās no lielāka attāluma, līdz ar to arī rastrs būs rupjāks, lai attēls zīmētos ass. Reāli sabesījos.
Pterodaktil - par ko sabesījies? Ja ir DryProof - tad tā ir tipenes problēma nodrukāt atbilstoši dryproof attēlam un krāsām itīpaši, ja tipene zinot par tādu darbu nav ieminējusies par specifiskiem profiliem, kas jālieto krāsu dalijuma procesēšanā.- Tikai tad, ja pašam pasūtītājam nepatīk dryproof krāsas - tā ir maketētāja problēma... Tik pat labi ir kalibrēta sublimācijas printera izdruka - ja tā pasūtītājam nepatīk - tad jālabo makets, bet ja tā atbilst°, bet drukas darbs ne - tad jālabo tipene!
Ja tipene nav spējīga nodrukāt darbu atbilstoši reprocentra DRYPROOF (kas tiek izgatavots no krāsu dalījuma filmām) vai kalibrētai sublimācijas izdrukai - tipeni sūam uz mēnesi!
Un par to 4x lielāko cenu - tas ir aģentūras prakols, ja klientam tie nespēj pierādīt, ka marlboro paciņa ir jādrukā piecās krāsās, vai tad jāpiedāvā izvēle - drukājam 3 krāsās, bet tad neceļam pretenzijas par sarkanā un melnā piesātinājumu, vai arī drukājam 5 krāsās un krāsas ir piesātinātas...
P.S. Ja uz Proofa ir kāda bilde, kas lec ārā ar savu tonalitāti - tad tā ir bildes iesniedzēja problēma, ja tas teicis drukājiet - es visu esmu sataisījis kā vajag. Ja kādā darbā viena izlecošā biulde uz ekrāna ta neatšķirās - tad, kas tas par maketētāju, kas strādā ar nekalibrētu monitoru? Ja ta lec ārā arī uz ekrāna vai maketētājsprot attēlus apstrādāt kā nākas? vai tā, lai tie patiktu pasūītājam?...
da nu labi - shis ir nebeidzams staasts ar miljons nianseem - dazhaadas tehnologjias pruufi, peec tam dazhaadi papiiri, dazhaadas kraasu reguleetaaja dzeeruma pakaapes un dazhaadas tiraazhas. mazu tiraazhu paardrukaas, varbuut izdraaziis to dzeeraaju, bet pie lielas tiraazhas gljuka jau saaks staaties pozaa. un tipeneem vienmeer maketeetaaji/agjentuuras vainiigas un otraadi. nekad neesmu rdzeejis ideaalu pruufu - ideaalu taadaa izpratnee, ka tas ir 1;1 reaali nodrukaatajam. kad pruufus taisiija no filmaam, tos smukos spiidiigos tad vispaar bija sviests - ideaala bilde! un nekriitota mateeta papiira pat kjiinas kjeizars neko taadu nenodrukaatu. tagad vispaar ir bezpregjels - neviens liidz galam vairs "modernos" procesus nepaarzin... A mana nostaaja vispaar ir vienkaarsha - lai tie pruufi iet dirst. Kaa es saku klienrtiem - darbam ir jaaizskataas forshi, pofig kas bija redzams skicee, kas taadaa vao taadaa pruufaa un ja pasuutiijums kaa taads jau savaa saknee ir suuds, tad to nekas vairs neglaabs, arii izcila druka. protams, ka sniegs ir zilgans, tad ir suudi, bet viss paareejais jau ir matu skaldiishana. galapateereetaajam ir pie pakaljas korporatiivaas identitaaes un kraasas. uz kaut kaada mega eko dzelteniigaa papiira tik un taa kraasas nebuus taadas kaa ir stila graamataa, kuru ir redzeejushi paaris maarketinga tirlinji. Es uzticos tikai taam tipeneem, kuras nodrukaas man taa, kaa man vajag. un man vajag taa, lai mans klients ir laimiigs. Un tipene zin, ka es nekad pa tuksho nedirsiishos. Gadiem izveidota savstarpeejaa uzticeeshanaas.
Slinkums meklēt, bet netālu stāv raksts par interesantu progu, ar kuru bildi (kvalitatīvu) var palielināt pulka reižū, praktiski nezaudējot kvalitāti... cena gan bija liela ... bet no sevis... kad taisījām bildes no filmas uz sudraba želatīna fotopapīra šito pikseļskaaitītāju problēmu nebija , un arī tagad naf, ja zini, ko gribi
Tā ir māksla tos stilagrāmatu redzējušos tirliņus apvārdot! Bet tieši tā - sūdu ar labu druku par pasaku neuztaisīsi. Un galvenais, lai darbs ir smuks. Bet kad vajag patiešām megaprecīzi trāpīt - tad der apvaicāties gan spiedmašīnas, gan konkrēto papīra un krāsu profilus, lai krāsu dalījuma stadijā pacensties pietuvināt maksimāli tuvu pie vēlamā rezultāta...
Haiduks:Slinkums meklēt, bet netālu stāv raksts par interesantu progu, ar kuru bildi (kvalitatīvu) var palielināt pulka reižū, praktiski nezaudējot kvalitāti... cena gan bija liela ... bet no sevis... kad taisījām bildes no filmas uz sudraba želatīna fotopapīra šito pikseļskaaitītāju problēmu nebija , un arī tagad naf, ja zini, ko gribi
jaa - un tajaa progzaa iekshaa seezh zaljos dolaarus saeedushis digitaalie maakslinieki, kas pieziimee to, kaa nav...
es vienu taadu gjeeniju vaardaa vilnis reiz pazinu - vinsh uz tabletes ar bildeem dariija briinumus... jau tad bija daargi - tagad - pavej - nokloneets daudz un mazinji... un kaa vinji tos gjeenijus dabuu iekshaa programmaa - nudien nezinu...
acis var apmaaniit liidz kaut kaadai robezhai, bet kur nav - tur nav...
Haiduks:Slinkums meklēt, bet netālu stāv raksts par interesantu progu, ar kuru bildi (kvalitatīvu) var palielināt pulka reižū, praktiski nezaudējot kvalitāti... cena gan bija liela ... bet no sevis... kad taisījām bildes no filmas uz sudraba želatīna fotopapīra šito pikseļskaaitītāju problēmu nebija , un arī tagad naf, ja zini, ko gribi
Kāds Tu naivs! NEVAR! NEVAR! NEVAR palielinot faila izmēru palielināt tā detalizāciju! NAV IESPEJAMS! Vari izmantot kādu gribi metodi - ja nav datu kādam jābūt attēlam, to no mazas izšķirtspējas bildes nevar iegūt lielu bildi ar lielās bildes detalizāciju! Brīnumi nenotiek!
Ja proof ir tiešām proof, nevis krāsu fočene, tad tur neviena krāsa nevar lekt ārā, jo tiek drukāta ar tipenes krāsām CMYK un neviena krāsa netiek drukāta divreiz - arī zelts un sudrabs tiek attēlots ar CMYK krāsām.
Tikko ta padomāju - kāda iksa pēc censties nopirkt fočiku ar lielu izšķirtspēju lielformāta darbiem, ja izrādās ir programma, kas apstrādā mazas bildes un palielina līdz jebkuram izmēram un attiecīgi mainot detalizāciju. Pie kam proga tak universāla - palielini kaut no žurnāla noskanētu bildi! nav vairs jāpērk augstkvalitatīvi objektīvi, fočiki ar labu matricu... Pietiek ar labāku telefonu - visu pārējo nodara programmiņa...
Pterodaktils:Ja proof ir tiešām proof, nevis krāsu fočene, tad tur neviena krāsa nevar lekt ārā, jo tiek drukāta ar tipenes krāsām CMYK un neviena krāsa netiek drukāta divreiz - arī zelts un sudrabs tiek attēlots ar CMYK krāsām.
Zeltu un sudrabu (uz fočenes) drukā CMYK, bet uz Marlboro pakas nedrukā CMYK, tur drukā sarkans Pantone 2x, Melns Pantone 2x un Zelts pantone 1x. Ja tu apsoli Marlboro paku nodrukāt 3 krāsās nezaudējot krāsu piesātinājumu - marlboro būš zibenīgi klāt un tad nesūksties par mega zaudējumiem pie viņu tirāžām...
Un ir darbi, kurus drukā uz sudraba papīra vai drukā CMYK +Pantone sudrabs...
Ieliku skolā pamācību bilžu palielināšanai/samazināšanai. Varētu būt, ka nākamo vajadzētu uzmest par profiliem un proof. Ja tavam proof profils ir lietots atšķirīgs no citu bilžu profila tai pat lapā, atkal var proof rullēt caurulītē. Pat, ja bilde ir vienīgā laikraksta lapā, bilde nāks ārā ar profilu, kurš ir uzstādīts tipogrāfijai. Lai kopējais krāsas daudzums nepārsniegtu 300%, citos gadījumos daudz mazāk. Un to īpaši piesātināto melno (400%) parasti noņem bildei nost.
uz Marlboro pakas nedrukā CMYK, tur drukā sarkans Pantone 2x, Melns Pantone 2x un Zelts pantone 1x. Un ir darbi, kurus drukā uz sudraba papīra vai drukā CMYK +Pantone sudrabs...
Mēs tagad par iepakojuma druku runājam, vai kā? Zinu, kā drukā uz follijas - agrāk etiķetes bij mode tā drukāt. Zinu arī par follijdruku un tampospiedi. Pašiem ir sietspiede un ofsets. Zinu, kā apdrukā kreklus un karogus. Bet runājam mēs par CMYK druku - lielformāta vai poligrāfiju. Nejauksim cilvēkiem galvas ar dumiem, nevienam nevajadzīgiem terminiem un nespīdēsim ar savām virspusējām zināšanām.
Pterodaktils:Ieliku skolā pamācību bilžu palielināšanai/samazināšanai. Varētu būt, ka nākamo vajadzētu uzmest par profiliem un proof. Ja tavam proof profils ir lietots atšķirīgs no citu bilžu profila tai pat lapā, atkal var proof rullēt caurulītē. Pat, ja bilde ir vienīgā laikraksta lapā, bilde nāks ārā ar profilu, kurš ir uzstādīts tipogrāfijai. Lai kopējais krāsas daudzums nepārsniegtu 300%, citos gadījumos daudz mazāk. Un to īpaši piesātināto melno (400%) parasti noņem bildei nost.
PALDIES!!
paareejiem, kas jau paspeeja sakasiities/nesakasiities arii PALDIES :*
Mēs runājām par druku kā tādu, kaut gan lielu daļu topika der zem cita nosaukuma moderatoriem palikt. Maketētājs ir lohs, ja domā ka cmyk darbā ieliektot 100% K uz liela laukuma iegūs smuku piesātinātu melnu laukumu. Un tam ir visai tieša līdzība ar to kā iegū vēlamo krāsu uz papīra... Runājot par Marlboro paku - pats piedāvāji drukāt 3 krāsās!
Pterodaktils:Ieliku skolā pamācību bilžu palielināšanai/samazināšanai. Varētu būt, ka nākamo vajadzētu uzmest par profiliem un proof. Ja tavam proof profils ir lietots atšķirīgs no citu bilžu profila tai pat lapā, atkal var proof rullēt caurulītē. Pat, ja bilde ir vienīgā laikraksta lapā, bilde nāks ārā ar profilu, kurš ir uzstādīts tipogrāfijai. Lai kopējais krāsas daudzums nepārsniegtu 300%, citos gadījumos daudz mazāk. Un to īpaši piesātināto melno (400%) parasti noņem bildei nost.
PALDIES!!
paareejiem, kas jau paspeeja sakasiities/nesakasiities arii PALDIES :*
Tik ceru, ka saprati, ka nav jēgas savu bildi palielināt uz 80x140 ar 300 dpi. Un erroru droši met arā, jo fails tāds paprāvs izdevies...
a man patiik heksodruka - cmyk+ oranzhais un zaljais... D un taa vareetu buut ikdienishkja poligraafija cita lieta, ka drukaataajs bljauj, ka taa var nodrukaat, a pareizu procesu novadiit nemaak... fails tak pareizi arii jaasagatavo...