kasnukas: Varbūt vēlies apstrīdēt, ka cilvēks bez milzīgas pieredzes un ilgiem fotografēšanas gadiem aiz muguras nevar radīt interesantu fotogrāfiju?
Vēlos. Pareizāk sakot, gribu nocitēt Aleksandru Lapinu, kurš ir cieņā fotogrāfu vidū, bet kuru acu galā necieš fotogrāfētāji: --------------------- Lai kļūtu par fotogrāfu, ir vajadzīga prasme redzēt – tā ir aksioma.
Jēdziens “prasme redzēt” sastāv no trīs daļām. Pirmā no tām – prasme atrast vai prasme izvēlēties. Prasme atrast dzīvē sižetus, tādus, kurus patiešām būtu vērts fotogrāfēt. Nepieciešama liela, parasti daudzu gadu garumā uzkrāta pieredze, tūkstošiem mēģinājumu un kļūdu. Tāpat nepieciešams saprast fotogrāfijas specifiku, prast analizēt savas kļudas un spēt noteikt to rašanās iemeslus.
Ar pirmo prasmi cieši saistīta otrā. Tā ir prasme saprast. Šeit vajag pietiekošu dzīves pieredzi un kultūras līmeni. Bērns var uzbildēt spilgtas, nestandarta fotogrāfijas, bet viņš nespēj uzņemt gudras fotogrāfijas. Tikai pieaugušais, daudz pārdzīvojis un piedzīvojis cilvēks nonāk pie izpratnes par dzīvi un spēj savu izpratni realizēt fotogrāfijā. Un arī tikai tad, ja viņam ir zināmas spējas šāda veida radošam darbam.(…) Un beidzot trešā, pati svarīgākā prasme – prasme redzēt fotogrāfiski. Vai, precīzāk, prasme domāt fotogrāfiski. Parasti tas, kas dzīvē bija interesants un skaists, fotogrāfijā izskatās pavisam citādi. Ir pilnīgi bezjēdzīgi kopēt skaistumu, jo fotogrāfs to rada pilnīgi no jauna, no tām realitātes daļiņām, kuras ir nonākušas kadrā. Tādēļ ir tik svarīgi saprast detaļas (vai detaļu kopuma) nozīmi un spēt to izcelt.
arturso:man labpatīkas viens no minējumiem, ka mākslinieks ( lai kādu novirzienu pārstāvētu ) ir patiesībā ļoti labs amatnieks, kas savu amatu pacēlis citā līmenī.
Jebkuram māksliniekam ir jābūt arī labam amatniekam (slavenais Edisona teiciens par 99% darba un 1% talanta). Problēma parasti ir apstāklī, ka daudzi tic, ka ar 100% darbu var kompensēt tā 1% iztrūkumu.
Pēdējā laikā skatos daudzi satraucās par neīsto fotogrāfu masveida uzbrukumiem,-domāju,kādēļ gan tā?Iespējams par pamatu ir cilvēku maksātspēja(nespēja).Patiesībā ir pilnīgi vienalga kā kurš sevi deleģē.Fotto- nevar arī nepamanīt,ka šis jautājums neļauj Tev mierīgi gulēt.(ja tā nebūtu,tad nebūtu šīs tēmas).IR TIKAI CILVĒKS,KURŠ FOTOGRĀFĒ....Var saukt viņu par pavāru,par direktoru,par auklīti utt...No nosaukuma vien nekas nemainās.Es esmu atkritumu šķirotājs,kurš fotogrāfē,vai auto vadītājs,kurš vada atkritumu uzņēmumu....Ja kāds var parādīt,kādai ir jāizskatās īstā fotogrāfa bildei,tad pārējie sāks to atdarināt,lai kļūtu par īstajiem un pazudīs radošais process.Bet radošajam nav robežu(saknē).Jebkurš var būt radošs.
fotto, pilnīgi piekrītu: "Lai kļūtu par fotogrāfu, ir vajadzīga prasme redzēt – tā ir aksioma"
Kas attiecas spēju uzņemt "gudras fotogrāfijas"... Hmm... labi, ka vairs neesmu tīnis, bet pensija arī man vēl pie durvīm neklauvē, tāpēc esmu pietiekami negudrs, lai apšaubītu šādas pasaules gudrības! Interesantai fotogrāfijai (ar to es saprotu fotogrāfiju, kura cilvēkus piesaista, raisa viņos emocijas, un galu galā tiek atzinīgi novērtēta arī speciālistu vidū) nav obligāti jāataino civēka daudzu gadu pieredzes uzkrātos atzinumus! Interesanta fotogrāfija var arī atainot jaunības maksimālismu, bērna naivo (bet varbūt tieši viedo) skatījumu uz dzīvi, procesiem mums apkārt!
Laba saruna. Emocijas jāraisa jebkurā gadījumā. Bet tik pulka ir redzēts. Aizvien mazāk var parādīt ko jaunu. Un pieredze šai gadījumā spiež tikai uz klišejām.
da kaada prasme redzeet.. pietiek, ja teetis/mamma nopeerk DSLR un apgrozaas attieciigaa sabiedriibaa. ja kaads biida "jauno talantu" buus personaalizstaades 16gv .
kasnukas:Kas attiecas spēju uzņemt "gudras fotogrāfijas"... Hmm...
Tev iedot Lapina meilu? Varēsi padiskutēt. Kaut gan, iespējams, būtu labāk palasīt viņa grāmatas.
Nabaga jaunie censoņi un mākslinieki! Āmen!
Fotto, pārliecinos, ka mēs runājam dažādās valodās. Es runāju par spēju radīt interesantas fotogrāfijas, kam NAV vecuma ierobežojuma. Pilnveidoties var un VAJAG vienmēr!!! Protams, ka pieredze un zināšanas ir ļoti svarīgas, bet lai es par to diskutētu ar paštaisno Lapinu, kuram kā arguments jebkurā gadījumā būs viņa pieredze?!? Patiesībā, VIENAS interesantas fotogrāfijas radīšanai (pat šedevra radīšanai) var nebūt nepieciešamas nekādas spējas, ne zināšanas, ne pieredze- nejauši nospiesta poga un IR!!!
kasnukas:...nekādas spējas, ne zināšanas, ne pieredze- nejauši nospiesta poga un IR!!!
Vispār jau jautājums bija par to, cik un ko vajag, lai būtu fotogrāfs, nevis par to, ko, apstākļu sakrišanas rezultātā, var izdarīt nedaudz dresēts orangutāns.
Ar fotogerāfiju ir tieši tā pat kā ar jebkuru mākslas veidu: ir masu produkc - komercija (pieprasītā fotogrāfija) un ir mākslas foto. Nu paskatat, uz doto momentu vis pieprasītākās foto un arī vis vairāk taisītās ir: 1. meitenes (visa veida graustos, ūdeņos vai pie, pusplikas, plikas utt. 2. Saulrieti, saullēkti, ūdeņi, dabasskati visos gadalaikos 3. populārie dzīvnieciņi - suņi, kaķi, zirgi. Cik daudz bildes kaut vai šeit ir klusā daba?....dažas Varbūt pēc gadiem mainīsies mode un meiteņu vietā bildēs visi vārnas...... var būt.
Gadus vairāk kā 30 mācos šai jomā un tāpat gala malas neredz šim procesam arvien paradas kas jauns , jaunas iespejas izaicinajumi funktieri. Man patīk akstīties un baidīt procesu uz citu izjūtām man uzsspālut. Tas kas AMATS tas cita lieta to ar mācos un macos un macos pie labakajiem jomas speciem un pieredzejušākiem kolēgiem nepatraukti. BIZNES / PAŠIZPAUSME būtībā atškirās pa 180% , ir cilvēki kas MAKSA par to ko daru SEV un ir daļa kas ir OBLIGĀTĀ PROGRAMMA bet tas ar man netraucē jo katreiz man ir intresanti parbaudit savu varesjanu un pienemt izaicinajumus. DABUS / IZKLAIDES kas man nesagada baidu nemaz neņmu , piemēram "Nemokos ar kāzā" šodien vienas uzbildēju ~20min = 50Ls vedu sīko uz bernudarzu TUR NOĶERA un paludza UZBILDĒT "Ceremoniju" kas pēc 25min jo "Sarunātais fotografs neesot atbraucis" , nu nobildēju prieka nekada bet 50Ls To kas mans hobisjs taisu ka man patik , citu VERTEJUMS man sai gadijuma neintrese , DOMAS uzklausu bet vera nenemu.
kasnukas:...nekādas spējas, ne zināšanas, ne pieredze- nejauši nospiesta poga un IR!!!
Vispār jau jautājums bija par to, cik un ko vajag, lai būtu fotogrāfs, nevis par to, ko, apstākļu sakrišanas rezultātā, var izdarīt nedaudz dresēts orangutāns.
Vainīgs par to, ka aizstūrēju interesantas fotogrāfijas radīšanas virzienā, nevis "ilgstošajā fotogrāfa tapšanas tēmā", varbūt tur arī radās domstarpības. Sorry! Par apstākļu sakritību, lai rastos šedevrs, bija principā tikai piebilde.
Lunis:To kas mans hobisjs taisu ka man patik , citu VERTEJUMS man sai gadijuma neintrese , DOMAS uzklausu bet vera nenemu.
Mani gan BESII tavi versālie burti, bet procesam laikam galu saredzēsi tikai pirms beigām - kā visi. Nelielies ar kāzām, kuras nebildē savas nepatikas pēc, stāsti par pasauli, kuru bildē patikas pēc.
OI NĒ , nemīlu riskēt Sevišķi ar klientu piķi tobeš savu honorāru Tāpēc paarunas par līgumiem vienmēr kārto juristi un tehniskus sikumus parasti sik smalk izprašņāju , esmu pieradis gadiem šancēt jomās kur klients TEH nosacijumus izliek uz 400Lpp drukāta grosbuxa , kuru tad isstude maxslinieki un stilisti ES tikai UZBILDĒJU Piemēram ja runā par pēdējo ~10 gadu pastāvīgajiem ligumiem tad tos ierobežo tāds nosacijums kas apkopoti nelielā brošuriņā zem nosaukuma "Corporate Photography" , savulaik bij jānokausās tāds kursiņš jānoliek exsīts un tā es šo no galvas zinu "Gāz nedomājot" un vissi laimīgi
galu galā katrs izdara savu labāko izvēli dzīves laikā un tad kļūst par pildījumu koka kastei....Un pasaulei ir vienalga ar kādu izkārtni esi staigājis un lepojies.
On tebja nazval dozhdevim chervjakom! Šakālis teica čūskai Mauglī. Priekš kam celt ķīviņus? Varētu padomāt, ka nevarētu kādam seju sasisist? Tikai kam to vajag? Neba Luņa versālie burti ir iegansts asiņainai sejai. Tad jau ar lielāku prieku iebelztu ekoistam par kūdīšanu.
Uzprasies? Man pāri sotakam, bumbieris ik pa brīdim lūdzās lai nesit. Krievu laikos bij formulējums - sporta meistars. Nu tāda nav, bet jebkurā gadījumā turētos rāmjos, ar salauztiem pirkstiem lasīt zobus no asfalta ir nepatīkami.
Pterodaktil-Tu laikam visu saasināti uztver?Pieņem,ka tas ir humors un savstarpēja komunicēšana bez kūdīšanas un provokācijas.Tev sagādā prieku kādam iebelzt?Tas nav radoši.Jūties apdraudēts?
Pterodaktils:Davai aizvazājamies uz to augstceltni 17. sentebrī un tur padiskutējam par māxlu - tad arī viss nostāsies savās vietās - kuram lielāks statīvs etc.
Baig ilg jarapjas auxsja pa labirintiem un slieksjienm, da vel leja jalido PASJAM
fotto:Vēlos. Pareizāk sakot, gribu nocitēt Aleksandru Lapinu, kurš ir cieņā fotogrāfu vidū, bet kuru acu galā necieš fotogrāfētāji:
Ar Lapinu ir viena maza ķibele. Viņš nav fotogrāfs. Pasniedzējs, kritiķis, rakstnieks - jā, bet ne fotogrāfs. Es jau nesaku, ka viņš kļūdās un savos bestselleros tur muļķības rakstītu, Dies pas! Es tik visu laiku atceros teicienu, ko man bērnībā tēvs iemācīja - kritiķi sanāk no neizdevušamies meistariem.
Savukārt atbildēt uz jautājumu "cik ilgs laiks vajadzīgs, lai kļūtu par fotogrāfu" var katrs pats tajā pat brīdī, kad priekš sevis spēs nodefinēt ko nozīmē būt fotogrāfam. Ātrāk nē. Un atbilde katram būs 100% pareiza.
Snow, Lapins ir bijušais fotogrāfs, turklāt ilggadējs. Ir tikai viens neliels sīkums, ko viņš, būdams kategorisks savos spriedumos, piemirst- savulaik arī viņa pieeju fotografēšanai pieredzējušie amatabrāļi neatzina, bet viņš palika pie sava un rezultātā guva atzinību! Es jau pieminēju, ka par viņa apgalvojumiem varētu strīdēties (varbūt kādam tā šķiet zaimošana?)- ko teiktu lielie inscenētāji par Lapina apgalvojumu: "Фотография – спонтанное занятие. Никаких идей! Ничего более вредного, чем идеи, нет. Это тупик. И думать вредно, и голова вредна."
Atkārtošos, ka Lapins ir pašpārliecināts un paštaisns, un pats atzīst, ka nav sastapis cilvēku, kurš vismaz daļēji būtu sapratis to. ko viņš ir sarakstījis (ar fotto acīmredzot nav ticies, tikai sazinājies pa e-pastu). Lapina pieeja fotogrāfijai šobrīd izskatās absolūti mākslinieciska, viņam pilnīgi nerūp nekādi tehniskās kvalitātes rādītāji, bet tikai un vienīgi saturs. Starp citu, digiaparātu cienītājiem zināšanai- ar digitālo fotoaparātu viņš vispār nav fotografējis.
P.s. Lapinam būtu laikam jāvelta atsevišķs temats, bet ar to labāk būtu nodarboties fotto, kuram acīmredzot Lapina gars ir tuvāks. Man kā primitīvam pokemonam māksla ir tāla un nesasniedzama (skaistumam taču jānāk no iekšām, vai ne?), tāpēc tādos augstos plauktiņos labāk nerakņājos.