kasnukas:Snow, Lapins ir bijušais fotogrāfs, turklāt ilggadējs.
Pats par sevi viņš raksta, ka jau ļoti sen kā vairs nefotografē, pie tam aplūkojot viņa paša mājaslapā ievietoto CV, man radās pārliecība par to, ko es jau rakstīju.
Ir jau arī daudzas prātīgas lietas, ko Lapins savos darbos pauž, tikai, kā jau minēju, manuprāt, viņš ir baigais teorētiķis. Slikti tas ir, labi; palīdz kādam vai nē - tas jau jālemj lasītājiem. Man pēc viņa darbu izlasīšanas palika tāds iespaids, ka viņš zin, bet neprot. Nu gluži vai kā es
Reāli fotogrāfs tu kļūsti no tā brīža, kad paņem rokā kameru un citi tevi sāk apsaukāt par fotogrāfu. Vai esi labs vai hrenovijs fotogrāfs - tas jau cits stāsts
Katrā jomā ir cilvēki, kam spējas ir mazliet labākas nekā citu spējas - to nosaka viņu psiholoģiskās ievirzes un domāšanas veids. Tiem laiku vajadzēs mazāk, ja vien tie pievērsīsies lietai centīgi. 90% darba un 10% spēju. Domāju, ka cilvēks fotografē caur dzīves pieredzi un savām kultūras vērtībām. Pareizās atbildes nebūs. Iemācīties gan var visu - kā daudzi kļūst par ārstiem un skolotājiem tikai caur mīlestību uz teorētisko, bet bez jebkādām praktiskām spējām kontaktēties ar cilvēkiem, maziem vai lieliem, tā arī fotografēt var vēsi iemācīties.
Uzstādijums "izpatikt/izklaidēt skatītāju"' kā amatierim man ir nepieņemams, tāpēc esmu gatavs emocionāli atsalt pret fotogrāfiju. Pamēģināju to tā un šitā trīs gadus, izrādījās, ka nav nepieciešamās rakstura stingrības un daudzu obligātu vēlmju (piemēram, čupoties plenēros un citos baros). Tās nav nosacītā man 20 svarīgāko lietu sarakstā. Tēmas sakarā man nepatīk arī tas, ka šādi tiek kultivēts pieņēmums, ka Latvijai tiešam ir vajadzīgs liels aktīvu fotogrāfu daudzums. Tas rada nevajadzigu spriedzi, muļķu kuģa cerības uz apsolītās zemes sasniegšanu, foruma tēmas par Fotogrāfijas likumu un citas niekkalbības.
Lutums:Reāli fotogrāfs tu kļūsti no tā brīža, kad paņem rokā kameru un citi tevi sāk apsaukāt par fotogrāfu. Vai esi labs vai hrenovijs fotogrāfs - tas jau cits stāsts
Paņemu rokās otu un mani nosauc par mākslinieku, tad es jau mākslinieks Uztaisu mājās plauktiņu no koka un nu jau galdnieks. Saķinīju TV un radiotehniķis. Nomainu autiņam motoru un nu jau autoatslēdznieks. Ielieku signalizāciju un auto elektriķis. Palīdzu draugam savilkt elektrības vadus un elektriķis. Kaut ko padaru šopā un datorgrafiķis. Uztaisu nelielu aplikāciju un programmētājs. Patestēju progu - testētājs. Ielienu LTC un projektu vadītājs(tur lielāko daļu tā apsaukā) Tik no projektu vadīšanas reti kurš ko jēdz.
Uzprasies? Man pāri sotakam, bumbieris ik pa brīdim lūdzās lai nesit. Krievu laikos bij formulējums - sporta meistars. Nu tāda nav, bet jebkurā gadījumā turētos rāmjos, ar salauztiem pirkstiem lasīt zobus no asfalta ir nepatīkami.
Kā būtu uzrāpties kādā 100m tornītī bez striķa, karabīnēm vai tramvaja? Pusceļā līdzsvarotos mani 80
fotto:Vēlos. Pareizāk sakot, gribu nocitēt Aleksandru Lapinu, kurš ir cieņā fotogrāfu vidū, bet kuru acu galā necieš fotogrāfētāji:
Ar Lapinu ir viena maza ķibele. Viņš nav fotogrāfs. Pasniedzējs, kritiķis, rakstnieks - jā, bet ne fotogrāfs. Es jau nesaku, ka viņš kļūdās un savos bestselleros tur muļķības rakstītu, Dies pas! Es tik visu laiku atceros teicienu, ko man bērnībā tēvs iemācīja - kritiķi sanāk no neizdevušamies meistariem.
Savukārt atbildēt uz jautājumu "cik ilgs laiks vajadzīgs, lai kļūtu par fotogrāfu" var katrs pats tajā pat brīdī, kad priekš sevis spēs nodefinēt ko nozīmē būt fotogrāfam. Ātrāk nē. Un atbilde katram būs 100% pareiza.
---------------------------------- kritiķis var būt tas, kurš visos iespējamos veidos savā jomā "aplauzies"...
>>kritiķi sanāk no neizdevušamies meistariem.<< Skan jau labi, bet piekrist nevar. Domāju tev tēvs gribēja vnk optimismu iedzīt. Var arī tā. Manuprāt labs kritiķis var būt tikai, ja ir labs meistars.
jons:>>kritiķi sanāk no neizdevušamies meistariem.<< Skan jau labi, bet piekrist nevar. Domāju tev tēvs gribēja vnk optimismu iedzīt. Var arī tā.
Ha, ha, ha ))) Pēc sevis nespried To teicienu tēvs man iemācīja tanī vecumā, kad par optmismu un viņa iedzīšanu bērnam neviens vēl nedomāja un tas notika vairāk kā pirms ceturtdaļgadsimta.
Manuprāt labs kritiķis var būt tikai, ja ir labs meistars.
Ideālā pasaulē - varbūt. Praksē rādās pavisam cita bilde. Aplūko kaut vai mūsu divu nacionālo kinokritiķu CV.
par peedeejo teemu runaajot - meistars ir talants+zinaashanas+darbaspeejas. izgliitiibas var nebuut. Kritikjim ir jaabuut ljoti labai izgliitiibai, kultuurveesture, maakslas veestule, vizuaalaa uztvere, semiotika; patiesiibaa sho izgliitiibas shkjautnju labam kritikjim nevar bbuut par daudz.
jaXon:savukārt talants un darbaspējas var arī nebūt (kritiķim), nevajag.
nee, arii kritikjim vajag talantu. lai citiem buutu incanti lasiit vai klausiities. Piemeers - Naumanis - interesanti. A Rietuma - galiigi garaam - netalantiiga dzuse, bet varbuut pat zinoshaaka par Naumani. Vot taa.
jaXon:savukārt talants un darbaspējas var arī nebūt (kritiķim), nevajag.
Talantu vajag visiem. Nemaz jau nav tik vienkārši nokritizēt. Es piemēram īsti nemāku. Jūtu, ka kaut kas nav, bet ne jau pamatotu un sakarīgu kritiku pateikt. Reiz draugos viena profilbilde meitenei iepatikās. Pateicu, ka smuka. Šī uzreiz uzaicina draugos, lai komentus par pārējām pasaku. Nākošā dienā izdzēsa.
jaXon:savukārt talants un darbaspējas var arī nebūt (kritiķim), nevajag.
Talantu vajag visiem. Nemaz jau nav tik vienkārši nokritizēt. Es piemēram īsti nemāku. Jūtu, ka kaut kas nav, bet ne jau pamatotu un sakarīgu kritiku pateikt. Reiz draugos viena profilbilde meitenei iepatikās. Pateicu, ka smuka. Šī uzreiz uzaicina draugos, lai komentus par pārējām pasaku. Nākošā dienā izdzēsa.
nav ko nepaziistamaam meiteneem teikt ka vinjas ir smukas. buus Tev maaciiba
ps. kaut gan - tieshi taa es tikku pie savas loves.....
ekoists:Kritiķis un labs kritiķis nav viens un tas pats,tieši tāpat ar fotogrāfiem....
Nū profesionālu kritiķu pazīmes eso jābūt . Perfektas analītiskas zināšanas IESPĒJAMI DAUDZOS jomas stilos un paņemienos , jāparzin procesi kas notiek jomā . Japazist spēlētāji un viņu "Storiji" tik tā var izvērtēt IR / BŪS / JAU BIJA / Pašam ir JĀZIN jāpamēģina KĀ TAS DARĀS bet nav jādarbojās ar konkrēto lietu bet JASĀPROT un jāpamēģina kā tas praktiski notiek Jābūt lietas kursā jomas VESTURĒ / MUSDIENĀS / PERSPEKTĪVĀ . tik tad tu vari SPRIEST kas konkrētā brīdī NOTIEK Ja par mūsējiem runā ta TEĀTRIS / MĀKSLA tas vēl tā speci +/- ir citās jomās gan gaužām švaki , par foto nemaz nerunājot . Foto LATVIJĀ vispār neviens nevar novērtēt šeit ir tik DAŽĀDI un pretēji virzieni novirzieni un skolas . Ļoti auxsts SKOLAS līmenis mijās ar ĻOTI ZEMU , staili tā patās. Cilvēki kas ņemās "Izteikties" par kopumu labākā gadijumā +/- parzin vienu stilu SLIKTĀKĀ ir kāda stila FANĀTISKI piekrītēji un CITĀJ JĒBKĀDA kvēli noliedzēji nu piemēram kā gadijumā ar Alisi @ Mammu piemēram
Pirmkārt neaizmirsīsim kādi sportisti un kādi treneri bija Raimonds Karnītis un Helmuts Balderis. Otrkārt, nepiefiksēju, kurā brīdī aizgāja runa par kritiķiem, kuram tie kritiķi ir uz varžacs uzkāpuši, bet fotogrāfijā pastāv tādi ļaudis kā kuratori, bildredaktori un galeristi, kuri paši nefotogrāfē, bet par fotogrāfiju zin vairāk nekā trīs fotogrāfi kopā ņemot.
P.S. Pēc tam, kad vakar biju ierakstījis savu jautājumu, tūlīt pēc tam uzdevu to pašu jautājumu Gunāram Janaitim. Atbilde bija momentā - pusi mūža, lai sāktu kaut ko saprast no fotogrāfēšanas!
Pirmkārt,cik ilgs laiks vajadzīgs,to var pateikt tikai katrs par sevi(cik viņam pagājis). Otrkārt,no laika ritējuma vien rezultāti neuzlabojas. Treškārt,ja runā par Janaiša mērvienību,tad kurā brīdī var uzzināt,ka pagājis puse mūža?
Marchello:2 gadu laika mierigi var sasniegt shadu limeni www.marcisbaltskars.lv nezinu cik tas profesionals jeb neprofesionals
Tehniski prefekts rezultāts , tātad zinam lai iemācītos lietot digitalu tehniku un programmatūru perfektā līmenī pie zināma tehniska talanta vajag 2 gadi . Radoši un stilistiski gan pilnīg bezpresoniski , autors var būt daaa jebkas Ja apmeklējām krievu WEBus sadus darbus 1:1 stilā var atrast tukstosjiem pa dienu. Loti daudz autoru tiesji no Latvijas sada stila , parsvara Krievi. Stils tā arī saucās "Russian Glamour"
Lunis:Tehniski prefekts rezultāts , tātad zinam lai iemācītos lietot digitalu tehniku un programmatūru perfektā līmenī pie zināma tehniska talanta vajag 2 gadi. Radoši un stilistiski gan pilnīg bezpresoniski, autors var būt daaa jebkas Ja apmeklējām krievu WEBus sadus darbus 1:1 stilā var atrast tukstosjiem pa dienu. Loti daudz autoru tiesji no Latvijas sada stila. Stils tā arī saucās "Russian Glamour"
Smuki bez tiem versālajiem burtiem - re ka māki izteikties arī nekliedzot. Bet pie topika: Glamūrs vispār ir bezpersonisks. Par to jau arī mana sāpe - skola visiem viena, bildes kļūst vienveidīgas. Vienvedīga domāšana - labi/slikti. Nekādu jaunievedumu. Nekādas jaunrades.
Marchello:2 gadu laika mierigi var sasniegt shadu limeni www.marcisbaltskars.lv nezinu cik tas profesionals jeb neprofesionals
Tehniski prefekts rezultāts , tātad zinam lai iemācītos lietot digitalu tehniku un programmatūru perfektā līmenī pie zināma tehniska talanta vajag 2 gadi . Radoši un stilistiski gan pilnīg bezpresoniski , autors var būt daaa jebkas Ja apmeklējām krievu WEBus sadus darbus 1:1 stilā var atrast tukstosjiem pa dienu. Loti daudz autoru tiesji no Latvijas sada stila , parsvara Krievi. Stils tā arī saucās "Russian Glamour"
Patreiz pat nedomāju pretendēt uz kkādu augstāko mākslu, jo šo mākslu var uzkārt uz nagliņas, nevienam viņa nav vajadziga un neviens par viņu nemaksā
Pterodaktils: Lunis:Smuki bez tiem versālajiem burtiem - re ka māki izteikties arī nekliedzot. Bet pie topika: Glamūrs vispār ir bezpersonisks. Par to jau arī mana sāpe - skola visiem viena, bildes kļūst vienveidīgas. Vienvedīga domāšana - labi/slikti. Nekādu jaunievedumu. Nekādas jaunrades.
Jaunrade tas tāds ARTISTU jēdziens , AUTORU / MEISTARU parasti atškir INDIVIDUĀLAS darbu iezīmes Var strādāt kautkādā stilā bet ir jābūt kautkam autoras rakstūrīgam vai savādākam kas to atškir no CITIEM Problēma tā ka autori kuri sōbrīd sāk strādāt ja spēj sasniegt kautkādu TEHNISKU līemeni bet ir pilnīgi un galīgi RADOŠI NEVEROŠI , Mārcis @ Lutums gan vismaz nedragā vienveidōgi tas ir šiem ir kāds standarata paņemienu kopums ko šie atkārto bet tas vismaz negarlaiko , lielais vairums apgūs PERFEKTI kautko VIENU un dragā de vemienam vienu un to pašu , tipisks piemērs Gudris @ ko vēl daža smuka meitene perfekcioniste
Lunis:
Tehniski prefekts rezultāts , tātad zinam lai iemācītos lietot digitalu tehniku un programmatūru perfektā līmenī pie zināma tehniska talanta vajag 2 gadi . Radoši un stilistiski gan pilnīg bezpresoniski , autors var būt daaa jebkas Ja apmeklējām krievu WEBus sadus darbus 1:1 stilā var atrast tukstosjiem pa dienu. Loti daudz autoru tiesji no Latvijas sada stila , parsvara Krievi. Stils tā arī saucās "Russian Glamour"
Patreiz pat nedomāju pretendēt uz kkādu augstāko mākslu, jo šo mākslu var uzkārt uz nagliņas, nevienam viņa nav vajadziga un neviens par viņu nemaksā
Tur arī tava kļuda , tieši par TO ar maksā Vienīgais kapēc TEV maksā tas ir divi faktori "Smuks @ Tussē ar pasūtītājām" , tev nemaksā par DARBU bet gan sava veida "Konsumācija" Tas parasti pieņemts tieši saucamajās "Glamour" aprindās Tā parasti dara daudzi iesācēji kuri STRAUJI SĀK un ATRI BEIDZ
Marchello:Patreiz pat nedomāju pretendēt uz kkādu augstāko mākslu, jo šo mākslu var uzkārt uz nagliņas, nevienam viņa nav vajadziga un neviens par viņu nemaksā
Par mākslu nekad neviens nav maksājis - maksā par gulbju bildēm, širpotrebu. Māksla ir kaut kas nepakļauts komercijai - sirdslieta. Tie ir fani, kuri peld pret straumi, bet kad viņi peld pietiekoši komerciāli, straumi iegriež viņiem pa ceļam. Mākslinieks ir izsalcis - tauki traucē mākslas attīstībai. Ar pilnu vēderu var tikai komerciju veidot.
Nekadu problēmu , normāls biznessa piegajiens Vienkarši vairums galīgi nerūbī kāpēc šiem tur kādu brīdi viss varen notiek un pēc tam vairs nenotiek Galvenais laikus atrast citu PIESASISTES motīvus Jo galvenie foto bizessa SPELETAJI Latvijā ir ļoti šaurā specu lokā zināmi personāži , kuru trumpis ir VAREŠANA Visos citos baig veikli meinas speletaji un piķi nuuuuu principa ir minimāli tas ir ŠODIEN TOPĀ , ritdien menedzmeta vecenei jau citss favorots TĀDU ir ļot daudz tapēc saku PIE PIĶA konkurences nekādas pie PABIRĀM tusē baaigi ALKATĪGIE pūļi To jāapzinās
Diez vai fotto, uzdodot šo jautājumu, gribēja lasīt par dzeltenās preses tēmu (papildinātu ar tikpat dzelteniem smailijiem). Pierasts gan ... tagad tuvākais interesantais notikums būs apraksts tajā par to, kā mūsu basketbolistiem gājis pēc spēlēm, kuros klubos atpūtušies, kādas un cik līdzjutējas braukušas tos atbalstīt, kas ir tā noslēpumainā blondīne, ar ko pamīšus redzēts te viens, te cits basketbolists, kādi plāni auto parka nomaiņā utt.
Tēmas sakarā, sevišķi par vajadzīgo foto padomājot. Piemērs: minēja te Brassai. Brassai ir tāds albums: Un ir arī šāds: Nerunājot par to, kāds kā skatītājs būs Vjetnamas rīsu lauku zemnieks vai cita teorētiska būtne-patērētāja, jāšaubās, ka kaut viens (!) no šejieniešiem tā graffiti albuma saturu uzskatītu par interesantu.
Vanderfons:... jāšaubās, ka kaut viens (!) no šejieniešiem tā graffiti albuma saturu uzskatītu par interesantu.
"Šejieniešu patikšana" - tā ir kaut kāda kvalitātes zīme? Vai vienīgā patiesība? Sak, ja tevis nav fotoblogā, tad tevis nav vispār? Vai kā?
Es, varbūt, kaut ko nezinu, bet kādam no "šejieniešiem" ir izdota kaut viena grāmata (zinu, ka grāmatas ir Tugaļevam, bet neesmu gluži pārliecināts, ka viņš būtu saucams par "šejienieti")?
šejiene pati par sevi ir kā grāmata, pie tam ļoti daudzpusīga, te tiek dota visa vajadzīgā informācija, ne tikai par to, ka "tu nemāki fotogrāfēt" (retos gadījumos gan tiek arī paskaidrots, kāpēc), bet arī par to, kā remontēt sadzīves tehniku, kā pierunāt meitenes izģērbties, par to, kad un kā notiks pasaules gals utt utjp
Šejienieši lomu noteikti sāk spēlēt tad, kad tu konstatē viņu dalību ar fotodarbiem vairākos portālos uzreiz, neatkarīgi no individuāli galvenā iemesla, kādēļ tie tiek publicēti. Kamēr mēs rakstām latviski, tikmēr "šejieniešu" domām un rīcībai ir noteicoša nozīme. Jau teicu - nerunājam te par Vjetnamas rīsu zemnieka gaumi, jautājumi tiek uzdoti un atbildes saņemtas tikai no tiem, kas ir ielogojušies te.
Retorikas treniņam te jo tālāk, jo mazāks sakars ar f8@1/125 tur, ārā. Tikpat arī Amālijas ielas 5a sērija, stāstoša par vietējiem it kā saprotamo un sastopamo, uzrunās pārsvarā sociālportreta piekritējus - labi paēdušus rietumu mietpilsoņus, kas, domātāja pozu ieņēmuši, mēģina lobīt tiem svešas subkultūras kārtu sīpolu. Katrā vecumā savs, kam bieži nav nekāda dižā sakara ar "universāli saprotamu foto valodu". Foto daudziem ir tikai tīkams un kaut cik lielā mērā personīgi realizējams (arī pateicoties mārketingam) vizuālās izklaides paveids. Tagad atkal vieta retorikai un elektrības patēriņam.
kasnukas:fotto, vēlies uzdzīt mazvērtības kompleksu vai arī vienkārši norādīt "šejieniešiem" viņu "īsto vietu"?
Nē. Vienkārši gribētos dzirdēt kaut vienu pierādījumu tik klajai deklarācijai. Apgalvojums par "noteicošo nozīmi" ir, bet vai ir noteicošā nozīme? Un ko darīt ar tiem fotogrāfiem, kuri neapgrozās fotoblogā? Tādu nav? Jebšu tie ir tie, ko pat pieminēt nav vērts? Vai kā?
P.S. Mazvērtības kompleksus un gara nabadzības apliecību, katrs sev izraksta pats. (St.J.Lecs)
Varbūt esmu mazliet bremzēts, bet es sapratu, ka "šejieniešu" domām noteicošā nozīme ir tieši "šejieniešiem", pretējā gadījumā šeit nebūtu "šejieniešu" (gluži vai kalambūrs)! Tiem, kuri neapgrozās šeit, varbūt arī nav īpaši no svara "šejieniešu" domas. Kā man patīk fotto vēlme, lai pa katru apgalvojumu tiktu piestādīts pierādījums. Par iekšējo pārliecību laikam nekas nav dzirdēts.
Varbūt sagaidīsim ko ar "noteicošo nozīmi" bija domājis pats autors, kāpēc viņš uzskata, ka ir labāks par vjetnamiešu zemnieku un tāpēc var runāt visa Fotobloga vārdā. Pie viena viņš vēl drīkstēs paskaidrot kāds sakars ir viņa spriedelējumiem par Brasaju ar tēmas sākumā uzdoto jautājumu.
P.S. Man gan ir hipotēze no kurienes aug kājas šādiem apgalvojumiem - šāda metode veidojas no vēlēšanās pāriet no konstruktīvas diskusijas uz diskusiju - "sam durak!"