Padoms nr. 1 - nevienam neticiet Padoms nr. 2 - ja taxi sarunājat, pie ta ari palieciet Padoms nr. 3 - par visu var kauleeties Padoms nr. 4 - tieshaam par visu, vienmer un visur Padoms nr. 5 - nododiet sveicienus franchu pensionariem
Man gan labas atmiņas par Maroku. Cilvēki laipni un uzticami, taču tas pie nosacījuma, ka visi jautājumi jāuzdod precīzi, - kāds jautājums, tāda arī atbilde. Īsts musulmanis nemelo, jo pravietis to nav vēlējis, taču tas nenozīmē, ka jāatbild uz neuzdotu jautājumu. Taksis /Grand Taxi - parasti vecs mersis/ tik tiešām ir labākais pārvietošanās līdzeklis, taču vietējie autobusi arī nav smādējami, savukārt CTM ir karaļa un valsts kompānija, un ir pozitīvā nozīmē salīdzināma ar ECOLAINU no Eiropas. Par Grand Taxi bruacienu ārpus regulārā maršruta var kaulēties, bet ja šams brauc pa regulāro savu maršrutu tad kaulēšanās var nestrādāt, jo ir noteikta summa par noteiktu maršrutu. Tāpat jārēķinās ar to, ka lai izbrauktu no sava rajona šoferim ir jāņem speciāla atļauja. Pilsētas taksis gan ir kaulēšanās objekts, taču to es izmantoju maz, labāk kājiņām pastaigāt. Kaulēties ne tikai var, bet arī vajaga, ja gribi lai vietējie cilvēki tevi cienītu, jo pravietis ir licis dzīvot taupīgi, un kaulēšanās ir taupīga cilvēka pazīme, izņēmums ir pārtika. ATCERIES, KA TU VIETĒJO IZPRATNĒ ESI LEILS BIEZS BALTS UN STAIGĀJOŠA NAUDAS MAKS. Taču cenas ir jākaulē nevis par 10-20%, bet 3-4x!!!! ..tikai retu reizi tas ir aplami, taču pārdeveju ir vairāk nekā saprašanas, un ja pie viena kļūdīsies, pie cita savu kļūdu izlabosi. Marakešā ~2h kaulejos par dunci, savukārt Tinhīrā ~3h par marokāņu paklāju. Man patika, viņiem arī, i cieņu izpelnījos viņu acīs. Kaulēšanās ir komuniācija un spēle marokāņiem. Franču valoda ir pirmā svešvaloda, spāņu otrā, un tad tik angļu, ko arābi prot. Berberi, jeb tuaregi parasti zin tikai divas svešvalodas - arābu un franču. Lai iejustos vietējo dzīvē iesaku autostopus un reģionālās autobusu līnijas, kā arī cieņu pret vietēju ticību un paražām. Šortos un tējas kreklos staigāt tikai Agadirā. Naudu no dirhāmiem atpakaļ uz ērikiem maina pēc slikta, ļoti slikta kursa. Taču jāatzīst, ka bankomāti, internets un mobilie sakari ir sastopami pat Sahārā.
Bucis:Tunisijā un Ēģiptē ir tas pats vietējo izpratnē attiecībā uz balto iebraucēju,bet Maroka solās būt daudz interesantāka
Maroka ir stipri patīkamāka par Ēģipti, jo nav tik daudz tūristu un ir "cilvēcīgāka", dabīgāka. Tjezas nacionālajā parkā es ar sievu bijām vienīgie baltie cilvēki ~200km radiusā. ..un tas bija patīkami. ..var cilvēcīgi un nesteidzīgi iedzert tēju, parunāt par dzīvi. Maroka ir valsts uz kuru vienmēr ir patīkami atgriezties. ..pie nosacījuma, ka kāds no braucējiem zin franču valodu.
Citagaisma:Man gan labas atmiņas par Maroku. Cilvēki laipni un uzticami, taču tas pie nosacījuma, ka visi jautājumi jāuzdod precīzi, - kāds jautājums, tāda arī atbilde. Īsts musulmanis nemelo, jo pravietis to nav vēlējis, taču tas nenozīmē, ka jāatbild uz neuzdotu jautājumu. Taksis /Grand Taxi - parasti vecs mersis/ tik tiešām ir labākais pārvietošanās līdzeklis, taču vietējie autobusi arī nav smādējami, savukārt CTM ir karaļa un valsts kompānija, un ir pozitīvā nozīmē salīdzināma ar ECOLAINU no Eiropas. Par Grand Taxi bruacienu ārpus regulārā maršruta var kaulēties, bet ja šams brauc pa regulāro savu maršrutu tad kaulēšanās var nestrādāt, jo ir noteikta summa par noteiktu maršrutu. Tāpat jārēķinās ar to, ka lai izbrauktu no sava rajona šoferim ir jāņem speciāla atļauja. Pilsētas taksis gan ir kaulēšanās objekts, taču to es izmantoju maz, labāk kājiņām pastaigāt. Kaulēties ne tikai var, bet arī vajaga, ja gribi lai vietējie cilvēki tevi cienītu, jo pravietis ir licis dzīvot taupīgi, un kaulēšanās ir taupīga cilvēka pazīme, izņēmums ir pārtika. ATCERIES, KA TU VIETĒJO IZPRATNĒ ESI LEILS BIEZS BALTS UN STAIGĀJOŠA NAUDAS MAKS. Taču cenas ir jākaulē nevis par 10-20%, bet 3-4x!!!! ..tikai retu reizi tas ir aplami, taču pārdeveju ir vairāk nekā saprašanas, un ja pie viena kļūdīsies, pie cita savu kļūdu izlabosi. Marakešā ~2h kaulejos par dunci, savukārt Tinhīrā ~3h par marokāņu paklāju. Man patika, viņiem arī, i cieņu izpelnījos viņu acīs. Kaulēšanās ir komuniācija un spēle marokāņiem. Franču valoda ir pirmā svešvaloda, spāņu otrā, un tad tik angļu, ko arābi prot. Berberi, jeb tuaregi parasti zin tikai divas svešvalodas - arābu un franču. Lai iejustos vietējo dzīvē iesaku autostopus un reģionālās autobusu līnijas, kā arī cieņu pret vietēju ticību un paražām. Šortos un tējas kreklos staigāt tikai Agadirā. Naudu no dirhāmiem atpakaļ uz ērikiem maina pēc slikta, ļoti slikta kursa. Taču jāatzīst, ka bankomāti, internets un mobilie sakari ir sastopami pat Sahārā.
...man jau liekas,ka lidostā jāīrē autiņš,citādāk neko riktīgi neredzēsi,būs jāmīcās vienas pilsētas rajonā.Man liekas,ka galvenais smeķis tur varētu būt iekš maziem ciematiem.
Jolan:...man jau liekas,ka lidostā jāīrē autiņš,citādāk neko riktīgi neredzēsi,būs jāmīcās vienas pilsētas rajonā.Man liekas,ka galvenais smeķis tur varētu būt iekš maziem ciematiem.
Līdzšinējā pieredze rāda, ka ja grib sajust tās valsts cilvēkus un kultūru, tad jāceļo ar busiem/vilcieniem vai stopiem un mantas nesot mugursomā. Īrējot auto un dzīvojot labās viesnīcās tas viss pārvēršas par "neko", ko var iegūt arī i-netā bildes paskatoties no tām vietām.
Ja uzstādījums ir sabildēt kādu konkrētu safari vai dabas parku ar ūdenskritumu saullēktā, tad protams, ka nepieciešama iespēja būt konkrētā vietā konkrētā laikā ar konkrētu daudzumu foto dzelžu, ko grūti realizēt ceļojot "pa extrēmo".
Jolan:...man jau liekas,ka lidostā jāīrē autiņš,citādāk neko riktīgi neredzēsi,būs jāmīcās vienas pilsētas rajonā.Man liekas,ka galvenais smeķis tur varētu būt iekš maziem ciematiem.
Līdzšinējā pieredze rāda, ka ja grib sajust tās valsts cilvēkus un kultūru, tad jāceļo ar busiem/vilcieniem vai stopiem un mantas nesot mugursomā. Īrējot auto un dzīvojot labās viesnīcās tas viss pārvēršas par "neko", ko var iegūt arī i-netā bildes paskatoties no tām vietām.
Ja uzstādījums ir sabildēt kādu konkrētu safari vai dabas parku ar ūdenskritumu saullēktā, tad protams, ka nepieciešama iespēja būt konkrētā vietā konkrētā laikā ar konkrētu daudzumu foto dzelžu, ko grūti realizēt ceļojot "pa extrēmo".
...tik ekstrēmi mani nevelk braukt(ar stopiem).Man pietiek ar izstrādātu maršrutu,izīrētu autiņu un brīvību bildēšanas procesā(laiks/vieta).
...man jau liekas,ka lidostā jāīrē autiņš,citādāk neko riktīgi neredzēsi,būs jāmīcās vienas pilsētas rajonā.Man liekas,ka galvenais smeķis tur varētu būt iekš maziem ciematiem.
Mazie ciemati ir labi sasniedzami ar autostopiem, reģionalajiem autobusiem un takšiem. Taču īres mašīna nav zemē metams pasākums. Taču izmantojot īres mašīnu tu paskrej garām vietējiem cilvēkiem un vietējam kolorītam, jo esi akvārijā uz riteņiem. Bet tas ir mans personīgais viedoklis un mana personīgā patikšana/nepatikšana, kas balstās praksē ceļot ar mugursomu un pēc iespējas tapat kā vietējie iedzīvotāji. Jāsaka vēl, ka Maroka vienā reizē nav apskatāma, jo tā ir ļoti dažāda valsts, - Sahāra ar hamadu un kāpām/Vispār jau divas vien normālas tur ir - Zagoras un Mercoigas pusē/, Atlasa un Antiatlasa kalni, Rifa kalni, okeāna un Vidusjūras piekraste. Marakeša, kas ir pilnīgi atšķirīga no Fēsas. Gan pa Fēsu, gan pa Marakešu nodzīvosies nedēļu, i tad vēl gribēsies atgriezties. Neesmu bijis Rabatā, ne sevišķi patika Kasablanka un nepatika Tanžēra un Nadora. Iepatikās Melilja /Spānijas anklāvs Marokā/.
...ja es esmu atlidojis uz valsti uz divām nedēļām ar domu paceļot un pabildēt konkrētas lietas/vietas,tad neredzu iespēju to izdarīt ar stopiem.Manā skatījumā ar stopiem ceļo studenti un santīmdrāzēji kuriem galvenais ir lētāk un pie pakaļas ko uzspēs redzēt/apmeklēt.
...man jau liekas,ka lidostā jāīrē autiņš,citādāk neko riktīgi neredzēsi,būs jāmīcās vienas pilsētas rajonā.Man liekas,ka galvenais smeķis tur varētu būt iekš maziem ciematiem.
Mazie ciemati ir labi sasniedzami ar autostopiem, reģionalajiem autobusiem un takšiem. Taču īres mašīna nav zemē metams pasākums. Taču izmantojot īres mašīnu tu paskrej garām vietējiem cilvēkiem un vietējam kolorītam, jo esi akvārijā uz riteņiem. Bet tas ir mans personīgais viedoklis un mana personīgā patikšana/nepatikšana, kas balstās praksē ceļot ar mugursomu un pēc iespējas tapat kā vietējie iedzīvotāji. Jāsaka vēl, ka Maroka vienā reizē nav apskatāma, jo tā ir ļoti dažāda valsts, - Sahāra ar hamadu un kāpām/Vispār jau divas vien normālas tur ir - Zagoras un Mercoigas pusē/, Atlasa un Antiatlasa kalni, Rifa kalni, okeāna un Vidusjūras piekraste. Marakeša, kas ir pilnīgi atšķirīga no Fēsas. Gan pa Fēsu, gan pa Marakešu nodzīvosies nedēļu, i tad vēl gribēsies atgriezties. Neesmu bijis Rabatā, ne sevišķi patika Kasablanka un nepatika Tanžēra un Nadora. Iepatikās Melilja /Spānijas anklāvs Marokā/.
...man it kā ir gatavs maršruts sākot no Marakešas.Kopējais garums aptuveni 3700km.Ar taksi un stopiem es "bez biksēm" palikšu.Es sēžu "akvārijā"/mašīnā ar sievu un apstājos kur gribu.Tu sēdi "akvārijā"/autobusā un brauc tur kur tevi ved un izkāpt kur gribās varētu būt apgrūtinoši.Lielās pilsētas tādas kā Marakeša un Casablanka mani interesē vismazāk.
Var iepazīties ar Avantūristu maršrutu un braukt pa to. Vai kopā ar viņiem. Cik saproru, gana fleksibli un gana hārdkōrs, tai pat laikā tomēr mazliet kontrolēti un viņiem tur ir vietējie atbalsta punkti. Var meklēt feisbukā.
Schneider: Tā arī ir, mana meita studenta gados apstopoja Sicīliju (vai Sardīniju?)... nu, vai nav vienalga...
...stunentiem tas ir piedzīvojum,izklaide,tusiņš. Manā vecumā jau gribās kontrolētu pasākumu
Nekad nekur neesmu ceļojis visu kontrolējot, it īpaši ja tajā vietā esmu pirmo reizi. Tā bija daudz kur ..arī Marokā. Iepatīkas kāda konkrēta vieta, un esi "spiests" pavadīt tur divu dienu vietā nedēļu, un nekas ka cits ir palaists garām.. Nevar izbildēt visus skatus, izmīlēt visas meitas un apceļot visas valstis un vietas, lai kā arī plānotu. Taču tie ir mani ceļošanas ieradumi.. Katram savi ieradumi, katram savs skats uz dzīvi, ..galvenais lai bildes labas sanāk. p.s. Es ar domāju, ka autostops ir lētā gala pasākums, taču kā reizi Marokā man viedoklis par šo pārvietošanās veidu stipri mainījās. Tiesa gan, Eiropā un Āzijā gan es nekad nekur neesmu stopojis.
IMHO auto varētu būt noderīgs, ja ir konkrēta programma un laika ierobežojumi un vēl kādas vietas, kur citādāk nokļūt būtu apgrūtinoši. Kaut ar sabiedrisko transportu valstī viss kārtībā, gluži katrā ciemā tomēr neieved, īpaši tajos, kas gugļa kartē uzpeld tikai pie maksimālā palielinājuma un bez vizuāli uztverama ceļa, kā tur nokļūt. Tur tad arī ar taxi nenokļūt vai maksās zelta mucu.
Jolan:Bija doma šogad aizbraukt pabildēt Maroku,bet man sanāk lētāk caur Londonu.Kā plāno pārvietotie pa valsti?
Agadira un kūrorti mani neinteresē,personīgi es plānoju palikt kādā mazā piekrastes ciematā,kur vairāk zvejnieku un vietējo iedzīvotāju. Ir doma izmantot sabiedrisko ja tas aizved mani uz konkrētu vietu,bet līdz 30-40 km ne lielākus gabalus,kalni,ielejas un attaalākas vietas apmeklējot doma īrēt auto + vēl ar vietējiem var kko sarunāt,bet bez franču valodas būs pagrūti sazināties,cerams ar angļu iztikt
Ja tur tik spranču valodā grib runāt, tad būs sūdīgi... Slovākijā sapratu, ka ar vienu inglišmentu tālu netiksi, ja galvenais tūristu kontingents valstī ir no Vācijas un Austrijas. Nācās atcerēties, ko skolā mācīja vācu valodas stundās.
Saspīlējat Jūs te visu .... es, piemēram, Francijā mierīgi iztiku pez franču valodas līdz pat tādai pakāpei, kad puisis sēdās mašīnā un brauca pa priekšu, jo neprata angliski izstāstīt kā aizbraukt uz vietu, ko es jautāju ))
Ar stopiem atbraucu no Venēcijas (tas gan bija nu jau gadi 8 - 10 atpakaļ) - fantastiks piedzīvojums!!!
P.S. Man arī patīk braukt un justies brīvi - kur un cik gribu, nevis skatīties plkst, ka tik nenokavē nākamo ieplānoto vietu ;-) Jo tiešām - par vienu reizi nav iespējams visu apskatīt - tikai apskriet. Labāk ir padzīvoties ilgāk tur, kur rodas fienas sajūtas un interse un kādu citu punktu atstāt nākamajai reizei.
Apsveicu ar tādiem labiem puišiem, kuri brauc pa priekšu, bet Ždiaras muzeja vadītāja pēc trešā teikuma krieviski (vismaz viņai paši likās, ka tā bija krievu valoda ), sataisījusi žēlīgu skatu, sāka interesēties, vai grupā nav kāds, kurš varētu tulkot no vācu valodas. Arī krogā Goral ar apmēram 60-gadīgu krodzinieku sarunājāmies poļu-slovāku-vācu valodas mišungā, jo angliski viņš ņi mur-mur. Ja krogā vēl var iztikt ar pirksta bakstīšanu ēdienkartē, tad muzejnieces stāstījumā par 200 gadus vecām stellēm un tradicionālo kāzu tērpiem palīdzības ar kāda puiša pa priekšu pabraukšanu nebūs. Nu jāzina tās valodas, kaut arī bojā neaiziesi, bet ar tām ir ērtāka ceļošana.
dansiga:Saspīlējat Jūs te visu .... es, piemēram, Francijā mierīgi iztiku pez franču valodas līdz pat tādai pakāpei, kad puisis sēdās mašīnā un brauca pa priekšu, jo neprata angliski izstāstīt kā aizbraukt uz vietu, ko es jautāju ))
Tā, ka mana sieva zin septiņas valodas, tad es droši visur iztieku ar trijām - latviešu, krievu un to, kurai ir vārdnīca vai tulks līdzi. ..bet ne visiem ir tā noveicies.
dansiga:Saspīlējat Jūs te visu .... es, piemēram, Francijā mierīgi iztiku pez franču valodas līdz pat tādai pakāpei, kad puisis sēdās mašīnā un brauca pa priekšu, jo neprata angliski izstāstīt kā aizbraukt uz vietu, ko es jautāju ))
Ar stopiem atbraucu no Venēcijas (tas gan bija nu jau gadi 8 - 10 atpakaļ) - fantastiks piedzīvojums!!!
P.S. Man arī patīk braukt un justies brīvi - kur un cik gribu, nevis skatīties plkst, ka tik nenokavē nākamo ieplānoto vietu ;-) Jo tiešām - par vienu reizi nav iespējams visu apskatīt - tikai apskriet. Labāk ir padzīvoties ilgāk tur, kur rodas fienas sajūtas un interse un kādu citu punktu atstāt nākamajai reizei.
Diemžēl nav ne naudas,ne laika lai uz vienu vietu varētu braukt pa vairākām reizēm,tāpēc 2 nedēļu laikā parasti gribās apskatīt visu ko gribu no konkrētās valstis.
Arī mēģināšu 2 nedēļās apskatīt un pabūt dažos nostūros un izbaudīt īsto Maroku bez viesnīcām,bet vēl līdz tuksnesim gribas,bet saprotu ka tanī apkaimē laikam nav
dansiga:JOlan, ta ir ķeksīšā vilkšana "es te biju"
...tad droši vari braukt 8 reizes uz Parīzi,4 reizes uz Turciju uttt.Es tikmēr apskatīšu pasauli
p.s. var aizbaukt uz Parīzi un 3-4 dienās apskatīt kas interesē un ko grib redzēt UN var arī 3 dienas sēdēt pie Eifeļa dzert kafiju un baudīt un nākošgad atkal braukt uz Parīzi.
dansiga:JOlan, ta ir ķeksīšā vilkšana "es te biju"
...tad droši vari braukt 8 reizes uz Parīzi,4 reizes uz Turciju uttt.Es tikmēr apskatīšu pasauli
p.s. var aizbaukt uz Parīzi un 3-4 dienās apskatīt kas interesē un ko grib redzēt UN var arī 3 dienas sēdēt pie Eifeļa dzert kafiju un baudīt un nākošgad atkal braukt uz Parīzi.
NU katram savs ... man Francijā pietikās ar kafijas dzeršanu Monmartā un La Rochell (pirmajai reizei - tās bija 2 mīļākās vietas no visa apskatītā). Gan jau lādreiz vēl aizbrauksū ;-) Tb.man galvenais ir labi justies un noķert fīlingu
dansiga:NU katram savs ... ... man galvenais ir labi justies un noķert fīlingu
Man arī tā liekas un ceļošanu uztveru kā ATPŪTU. Kāpēc gan man pašam un par savu naudu radīt stresu ceļojumu laikā un atgriezties mājās ar "kaut ko nepaspēju" sajūtu?
Tas arī ir TAS, kāpēc IMHO vislabāk ir ceļot max 2atā ar sievu/vīru/mīļāko jo daudzākiem cilvēkiem nevar būt līdzīgs uzskats par to kur ir parādījies tas fīlings un kur būtu jēga neplānoti aizkavēties.
Jolan:
...tad droši vari braukt 8 reizes uz Parīzi,4 reizes uz Turciju uttt.Es tikmēr apskatīšu pasauli
Tad Tu otrreiz uz Islandi ar nebrauksi, jo vienreiz biji un VISU redzēji? Tev taču jāredz pasaule
P.S. Domāju, ka Turcija 4x pa 2 nedēļām ir pats minimums, lai to valsti iepazītu
...bet es vēl gribu uz Maroku,Japānu,Kambodžu,Tibetu utt.Kāpēc jābrauc vēlreiz uz Islandi?Pirms aizbraukt uz turieni,es izpētiju ko gribu redzēt un kur pabūt.Izsecināju,ka neiespringstot ar autiņu man vajag 16 dienas.Un braucu.Bez stresa.Baudot.Tāpēc es apzinos,ka uz Maroku es braukšu tikai vienreiz.Tāpēc izveidoju maršrutu(ar man vēlamām vietām)un braucu.
p.s. ja Tev ir mērķis redzēt katru Turcijas kaktiņu un cits nekas neinteresē,tad var braukt kaut padsmit reizes 5 gadus no vietas un būt kaifā.Man prieks par Tevi.Galvenais lai pašam patīk